Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IIS el PWS


Mr.Oboy

Rekommendera Poster

Hej ME!

Jag skall försöka förklara för dig vad ASP innebär!

 

ASP är ett scriptspråk/serverspråk som måste köras på en server. Då du går in på en ASP-sida på nätet (ex. //eforum.idg.se/category.asp) skickas det signaler till Eforums webbserver. Webbservern arbetar sedan fram en sida och skickar över den till dig och din webbläsare visar sidan. Du måste alltså ha en webbserver som stödjer ASP! Webbservrar med ASP finns på en del gratis webbhotell (ex. http://www.brinkster.com), men du kan faktiskt ladda ner och installera en webbserver med ASP-stöd på din egen dator! Programmet som du då är ute efter är en IIS eller en PWS. Gå in på

http://www.webwizguide.info/asp/tutorials/installing_iis_winXP_pro.asp (winxp)

http://www.webwizguide.info/asp/tutorials/installing_iis_win2k.asp (win2000)

http://www.webwizguide.info/asp/tutorials/installing_pws_win98.asp (win98, winme)

Där finns information om hur du installerar en IIS eller PWS. Då du installerat IIS eller PWS lägger du dina ASP-filer i en särskild mapp. Då du sedan skriver in adressen till sidan i din webbläsare anropar denna din egna webbserver och arbetar fram en sida.

 

Hoppas jag förklarade pedagogiskt! :)

Är det några frågor som du har så är det bara att fråga! Det är inte lätt för en nybörjare!

 

Lycka till och meddela hur det gick!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha men jag har home editon
Då är det värre...

 

Jag hittade detta på nätet, vet dock inte om det funkar:

1. Öppna och editera filen C:\WINDOWS\INF\SYSOC.INF

 

 

2. Leta efter [Components]

 

3. Hitta en rad som ser ut så här :

 

iis=iis.dll,OcEntry,iis.inf,hide,7

 

4. Ändra raden så den ser ut så här :

 

iis=iis2.dll,OcEntry,iis2.inf,,7

 

5. Döp om filen IIS.DLL till IIS2.DLL

 

 

6. Kopiera iis.dl_ och iis.in_ från en win2k server cd (kanske funkar med PRO cd också).

 

 

7. Kör "EXPAND IIS.DL_ IIS2.DLL" och "EXPAND IIS.IN_ IIS.INF" från kommando promten.

 

 

8. Flytta IIS2.INF till C:\WINDOWS\INF och IIS2.DLL till

 

C:\WINDOWS\SYSTEM32\SETUP

 

 

9. Kör "Läggtill / ta bort program" från kontrollpanelen och bocka ni i "Internet tjänst hanteraren".

 

 

10. Datorn kommer att fråga dig efter vissa filer som behövs under installationen.

 

Sök efter dom på t ex Windows 2000 server skivan och XP home edition skivan.

 

 

11. Nu bör det fungera, du behöver eventuellt ändra vissa inställningar på säkerheten för inetpub mappen.

 

Mer information finner du här :

 

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q304197

 

(http://www.aspwebb.com/artikel/artikel.asp?ID=39&katid=3)

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kolla här php är möe bättre för man blir bara så förbannad i asp med allt skrivande, asså tex alla ADODB.Connection å skit, åsså finns det aldrig några vettiga funktioner. Hur lätt är det för er aspare å skicka mail kanske? Cold Fusion är också ett alternativ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är omöjlig Henrik! ;)

Jo, det är sant. Jag har kollat PHP och dess databaskopplingar med bl.a. mySQL är suverän. Synd bara jag inte tänkte på det innan jag började programmera mitt community i ASP! Det är ju inte särskilt lätt att konvertera från ASP till PHP... :)

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kollat på PHP, så jag vet inte hur deras databaskoppling fungerar.

 

Men 3 rader kod för att öppna och hämta data från en databas till ett recordset tycker inte jag låter som speciellt svårt.

 

Sedan är det väldigt enkelt att skicka mail från en ASP-sida.

 

1. skapa objectet

2. fyll i data

3. skicka

 

Inte speciellt svårt.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Php är skitbra, om vi jämför php å asp lite,

 

Namn utskrift från ett formulär i php:

<?=$namn?>

Å i asp:

<%=request.form("namn")%>

Nå aspare? 14 mer tecken i asp bara på en sån här liten grej...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja

 

du kan skriva <%=request("namn")%>

 

men inget som rekomenderas eftersom man då kan använda GET för att skicka data när man vill att POST skall användas.

 

Så jag hoppas verkligen att $ i exemplet inte gör att man kan skicka både GET och POST.

 

Sedan var det ett rätt löjligt exempel, skall du välja nått, så välj istället PHP's styrka med typ. Regular expresions eller bildhantering, inte hur många tecken som man behöver skriva in för att få fram ett mottaget värde.

 

Eller du påstår att ASP är bättre än ASP.NET med codebehind kod eftersom man skriver mindre kod i ASP?

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag förstod inte riktigt hur man skulle göra i det inlägget Kristianstad skickade. Men kan man inte alls använda sig av ASP eller PHP om man har Windows XP Home Edition? Måste man lägga upp dokumenten på servern för att de ska kunna köras eller funkar ens det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte riktigt hur man skulle göra i det inlägget Kristianstad skickade.

Jag avrekommenderar dig starkt att använda Kristianstads metod, då detta är ett hack med oväntade effekter. Har du tur fungerar det har du otur kommer du få problem. Microsoft stöder inte längre det där hacket (vilket du märker på att länken inte längre fungerar), så du gör det helt på egen risk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Så det går inte att använda sig av PHP eller ASP alls med Microsoft XP Home Edition?

Jo, det finns alternativ, som ex. PWS och ChiliASP (jag svarade med en länk i den andra tråden du tidigare skrev i)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert jag som inte fattar så mycket som vanligt, men jag förstår inte hur man ska ladda ner apache när man kommit in på sidan. Alla andra verkar förstå, så kan ni hjälpa mig? Tack! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Förstår inte hur man ska ladda ner Apache.

Programmet funkar för ASP-sidor va??

 

Kan någon hjälpa mig??

 

Tacksam för hjälp.

 

//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...