Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operation Master secondary


Magnus14

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska sätta upp en domän med två DC.

Jag har lite huvudbry över detta med Op Master.

Den första DC jag installerar blir ju master får alla fem rollerna som master. Jag har läst att man kan ha en secondary master som tar över rollerna om den första går ner. MEN hur??

Går den första ner kan man inte installera tex exchange 2000 någonstans i hela domänen..pga att schema master inte är tillgänglig. Är det någon som vet hur man tilldelar en DC till att bli secondary operation master??

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så går inte detta.

Orsaken till det är att roller är så känsliga. Man vill inte att de byts "bara" för att en DC går ner. Då kan det bli problem när den DCn kommer upp igen.

 

Men man kan alltid gå in och manuellt byta roller, helst ska den man tar över ifrån vara igång och "medveten" om att bytet sker. Man kan också tvinga en DC att ta en roll. Se då till att den som hade rollen innan inte startas utan att rollen explicit har tagits bort/maskinen ominstallerats.

 

För att byta och kolla roller, använd alla fina GUIn eller kanske hellre kommandoverktyget "ntdsutil".

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på technet och där står det på flera ställen att tilldela en annan secondary Op master eller namnge secondary operation Master.

 

Att flytta rollerna är inga problem medans DC är igång. Problemet uppstår ju om den inte är igång.

 

Kan man verkligen tvinga en DC att ta domain name role och schema master role

när huvudDC är otillgänglig?

 

// Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japps det gåt utmärkt att tvinga en DC att ta en roll. MS kallar det för "Seizing an Operations Master Role" (istället för det rekommenderade "Tranfering an...").

 

I Gui:t får man en extra kontrollfråga om det inte går att göra en transfer innan man gör en seize.

 

I kurspärmen för MS-2154 ("Implementing and Administering MS W2k Directory Services") står det inget om secondary OM. Jag orkar/hinner inte söka på technet =)

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan tvinga en annan att ta rollerna,

under förutsättning att du aldrig får upp den dc som gått ner, ville bara understryka detta som ZanY drog upp tidigare.

Och du gör det som en sista utväg, inte för att din primära OM går ner sig pga ett mindre fel och du vet att du får upp den snart igen.

 

Jag känner inte till secondary op master, jag sökte på ms hemsida win 2000 adv server utan resultat.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Jag läste i MS training kit 70-217 om secondary Op och tyckte det verkade vara bra men det stod inte hur man gjorde. Jag har även läst om seize men om man hade kunnat haft en secondary så fick man mer redundans.

Användarna märker ju inte om domain name och schema master går ner..

Ok då får det väl gå utan secondary master

//Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...