Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för Nicator


N!cklas

Rekommendera Poster

Vill bara varna alla läsare av Eforum för de omåttligt dåliga HemPCleverantörerna Nicator. Vårt företag har beställt Fujitsu-Siemens burkar från dem och snällt uttryckt så är det många som är missnöjda... I informationen/reklamen som vi fick utskickat inför vårt beslut om vilken dator man ville välja kunde man läsa om deras "Extrempaket" att det är ett paket som är byggt för framtiden och som ska kunna byggas ut med ett flertal perifera produkter. Vackra ord som visat sig värda noll & intet.

Finns ett flertal personer som monterat extrakort av olika art, med resultat att datorn hänger sig eller helt enkelt slocknar! Detta beror på den underdimensionerade nätdelen som sitter i. Man kan läsa i manualen till moderkortet att minimumkravet är en nätdel på 250 watt men att 300 watt eller mer kan behövas om systemet utökas med mer minne, kort osv. Med tanke på att det sitter en P4 2 GHz, 512 MB RIMM, ett GeForce 3 kort, en CD brännare, en DVD spelare osv, så verkar det bra klent med en 250W nätdel. Detta har påtalats för Nicator, som hitintills totalt ignorerat dem som vill få nätdelen utbytt så datorn matchar deras reklam om utbyggnadsmöjligheter.

Att nätdelen är alldeles för klen resulterar även i att fläkten får gå på högvarv med hög ljudvolym som följd. Detta ljudproblem tyckte sig Nicator ha lösningen på... De skickade ut en ny fläkt med instruktion hur bytet skulle ske. Problemet var bara att fläkten de skickade ut ska sitta på processorn och är av samma(?) modell som den befintliga... En sak som blir i det närmaste komisk när man känner till detta är att de hade "råkat" skicka med fel grafikkort. Istället för utlovade GF4 Ti500 skickade de med GF4 Ti200, ekonomimodellen av föregående... När vi sedan fick veta att vi skulle tvingas skicka in våra datorer för att göra det betydligt enklare grafikkortsbytet så möttes vi av svaret att det var inte tillåtet att byta själv, för då skuille inte garantin gälla!!! Vad sägs om det? OK att byta fläkten på processorn, men inte grafikkortet. Nu ställdes man inför tre "val"; Antingen skicka in datorn i cirka 3 veckor för att få kortet utbytt, få ett DVD-paket eller ett spel-paket. Behöver jag ens nämna vilken kvalitet det var på de paketen eller att man inte ens fick välja titlar själv..? (Jag tror) Det var många som valde paketen för att slippa skicka in datorn, av förståeliga skäl.

Vi kvarvarande försökte övertyga Nicator om att det bästa vore om vi kunde skicka in våra grafikkort och få de nya i utbyte så de inte skulle behöva vara rädda att inta få in dem, men icke. Alla som ville byta skulle skicka in sina datorer. Ännu en komisk detalj dyker då upp... En kollega som fått en dator med mer än ovanstående brister och haft sin dator inskickad fick tillbaka den med gamla kortet, men då gick det bra att skicka nya kortet så han fick byta själv. När detta påpekades för Nicator så hörde de inte ens av sig själva, utan fraktföretaget som skulle hämta min dator fick meddela mig detta! Jag har försökt få kontakt med ansvariga på Nicator, men de vägrar återkomma till mig trots att jag lämnat mitt namn och telefonnummer till supporten, som för övrigt funkar som de flesta andra datasupports, vid minst fyra tillfällen.

 

Jag kan bara avsluta med att säga att om ditt företag funderar på att skaffa hempc's, så se till att de INTE ANLITAR NICATOR!!

 

/N!cklas

 

PS. Behöver jag ens nämna att Nicator numera benämns Nötcator inom företaget... Oops, gjorde det visst ändå ;-)

 

Tillhör du någon av de olycksaliga som köpt en dator genom Nicator så är du välkommen till http://www.hempc.tk

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-17 23:18:53 av N!cklas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de utlovar saker som inte går att uppfylla. Dvs tex. att bygga ut med mer minne och det kräver mer än 250 W så vilseleder de kunden och det är juridiskt felaktigt. Utan att ha sett hur de uttalar sig i avtalet kan man nog säga att du kan prova ärendet hos ARN för att få ett provutlåtande om de tror att det går att gå vidare i saken. Men om de i avtalet är luddiga (vilket sådana företag brukar vara) och säger att man 'kan' bygga ut så kan ju det innebära att man måste byta även aggragatet. Men om de erbjuder ett uppgraderingspaket som inte fungerar och du själv inte får byta aggregat pga garantin så uppstår ju felet redan där. Har de inga tillägg i uppgraderingspaketet som säger att det krävs ett starkare aggregat så vilseleder de kunden.

 

(Ursäkta att inlägget blev rörigt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Har inte tänkt på våra vänner på ARN... Måste försöka hitta det de skickade ut och läsa igenom. Tack för tipset!!

 

/N!cklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det DU som genomfört affären för ditt företag med Nicator ?

 

Om det är så, har du varit i kontakt med ansvariga personer inom Nicator ang. problemen med datorerna? Om inte , så gör det omgående. Supporten kan/har inte befogenhet nog att hjälpa Er med dessa problem.

 

Om DU inte är den som skött avtalet med dem, tycker jag du ska vända dig till den som skött affären från Er sida. Nu kan det vara så att den som som sköter dessa affärer inte besitter den kunskap som behövs annat än på ekonomibiten. Men då får ju personen ta några kunniga till hjälp, tex. dig, innan man går emot ansvarig på Nicator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte jag som skött affären, utan inköpsavdelningen på mitt företaget. Påstötningar har skett till de som har skött affären och de har efter (tyvärr) alltför lång tid börjat reagera. De lyckades ju förhandla till sig de utlovade grafikkorten, vilket vore fantastiskt om de inte lyckats med... Nu hoppas man ju att de även lyckas förhandla till sig en nätdel som tål den belastning som utlovades i reklamen.

 

Jag har försökt få kontakt med ansvariga på Nicator, men de har aldrig hört av sig tillbaka efter mina försök. Bland annat i samband med mitt grafikkortsbyte, men då kontaktade de transportföretaget som fick vidarebefordra informationen till mig. Detta anser jag vara fruktansvärt dåligt!

 

Jag anser att vår inköpsavdelning borde varit hårdare i sina förhandlingar och istället för att förhandla skulle man KRÄVT att de utlovade korten och en bättre nätdel installerats. Men tyvärr inte...

 

Tyvärr är det lättare att tycka saker på gräsrotsnivå, men att få dem upp i leden till beslutsnivå är inte lika lätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...