Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP bootar om då och då


.martino

Rekommendera Poster

Funderar på vad detta fenomen kan bero på...

 

En P4-2,4 med ett ASUS P4S8X moderkort samt 256Mb DDR PC2700 minnen. 80GB Maxtor HD.

 

Datorn har på senare tid börjat slå av sig i tid och otid. Först gick funderingarna kring glappkontakt någonstans men efter lite slag och knuffar utan att den slår av sig så funderar jag på operativsystemet Windows XP Pro som spökar.

 

Det händer att när man startar webbläsaren hoppar ut på nätet och klickar på diverse länkar så bootar maskinen om. Startar kalkylatorn och samma sak inträffar. Inga värme problem utan temperaturen håller sig ner på processorn.

 

Jag har inte råkat ut för denna sortens fel någon gång och jag funderar på hur jag ska gå vidare... ominstallation av hela maskinen?

 

Någon med liknande symtom? Berätta gärna!

 

På senare tid har dessa omstarter kommit tätare och tätare. Det handlar om omstarter hela tiden, inte att maskinen lägger av så att man får trycka på powerknappen.

 

Några service pack är inte installerade ännu, heller inte några patchar från Windows Update (modem användare).

 

Alla råd mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jora, nu på sistone så har jag fått liknande problem.

 

Man hör hur högtalaren i datorn klickar till lite dovt (som om man tryckt på reset-knappen). Och så startar den om...

 

Problemen kom väl för någon vecka efter att jag installerat ett nytt grafikort (GF4) - så den enda teorin jag har kvar (efter att ha uppdaterat drivisar å allt) är att nätaggregatet inte riktigt pallar.

Har blivit färre omstarter sen jag kopplade ur ena hårddisken (rättare sagt en på någon vecka mot en varje dag).

 

Har en TB 900 med 512 mb ram å 1 hårddisk (för tillfället) 5 st. 80 mm fläktar (alla förutom processorfläkten körs på low) + 2 st. cd-enheter - så mitt 300w nätagg har kanske svårt att hänga med.

 

har du möjlighet kan du koppla ur nåt..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att bocka av automatisk omstart i Din dator/avancerat/start och återställning/systemkrasch ?

 

Då får du i alla fall en blåskärm som talar ev. talar om vad som orsakar kraschen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patric Johansson

Jag har haft något liknande problem.

Min datorn står på dygnet runt.

Den stängs nästan aldrig helt av utan jag bara rebootar den.

När den stått på ett bra tag så kunde den ibland bara helt plötsligt starta om sig själv.

Det var grafikkortet som vart för varmt som gjorde att datorn startades om.

Jag ändrade att datorn skulle stänga av skärmen efter 5min och efter det så har jag inte vart med om det någon mer gång.

 

Kanske kan vara samma för dig, vem vet!

 

/ProTeuS

Resistance is futile. You will be assimilated.
- citat från ”Star Trek - First Contact”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det bockats av så att den inte bootar om utan ger mig lite info om vad som kan vara fel... Det blir blåskärm med information som jag ej kan tyda, nästa gång det kommer upp ska jag skriva av allt och lägga in på forumet för att försöka få lite mer info...

 

Fast vad kan jag börja? Drivrutiner till grafikkortet eller andra enheter??? Tips tas emot tacksamt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga vad som orsakar det utan blåskärmsinfot, det kan vara många orsaker, så felsökningen blir omständig.

 

Om du vet med dig att du inte öppnat lådan eller gjort nåt i bios, inte installerat några nya drivrutiner eller program, så skulle jag tippa att det kan vara nån minnesmodul som är trasig.

Du kan prova det genom att stoppa in nån minnesmodul från nån dator som inte har såna krascher. Eller köra memtest:

 

http://www.memtest86.com

 

Det kan vara nåt annat kort i datorn som börjat krångla, då får man plocka ut allt som inte är nödvändigt för att få igång datorn. I princip bara en hårddisk, 1 minne,(eller byta grafikkort) grafikkort o mus och tangentbord. Och sen börja stoppa in sakerna ett efter ett för att se om den nytillkomna hårdvaran orsakar felet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Om de står det något om explorer i felmedelandet så kan du försöka reparera internet explorer, då just detta brukar ställa till det ibland. Du kan också göra en sökning på felkoden på microsofts amerikanska hemsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...