Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera program för olika användare


PCsnubben

Rekommendera Poster

Hur väljer jag vilka användare som ska kunna köra vissa program och inte ?

När man installerar en del program får man ju frågan om installationen ska gälla endast det konto som man är inloggad med, men den frågan får man ju inte alltid.

Ett sånt fall är MS Active Sync, där jag endast vill att synkningen ska starta när jag loggar in med mitt eget konto, men active sync startar ju vilket konto man än loggar in med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat Group Policy-editorn? Vet inte vad det heter på svenska, men skriv gpedit.msc i Start -> Kör.

 

Kan tänka mig att det går att hitta sådana inställningar där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Active sync startas nog genom att det ligger i startup-foldern för alla användare eller i registry under "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run".

 

Se till att det endast ligger i din startup-folder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ang active sync.

Ang läsrättigheter , så är det inte riktigt så jag menade.

Visst kan man hindra att program kan startas, men jag vill kunna styra vilka användare som får programmet man installerar i sin startmeny, de som inte ska använda det ska inte se det i startmenyn, och inte ha nån autostart på programmet heller (om det nu gäller ett program som autostartar).

Så det verkar som att jag får följa "developer's" råd att hacka lite i registret i efterhand.

Men detta med att välja vilka användare som får tillgång till programmet, måste det annars vara inlagt i installationsdelen av ett program, eftersom en del har det och andra inte ? Eller finns det möjligtvis något admin program som kan fixa sånt ? (Jag kör XP Pro förresten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hacka registret när det bara är att flytta det ifrån "Default user" eller "All users" till din egen startmeny och ta bort rättigheterna för programmet för de användare som ej "ska" använda det?

 

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går givetvis bra när det gäller vanliga program som inte autostartar med hjälp av en registersträng.

Men när det tex. gäller active sync så går det inte att bara flytta från all users till min egen profil, eftersom inget ligger i autostart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...