Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Backup rutiner....

Patrick.I

Recommended Posts

Det beror helt på hur mycket data som ska sparas, hur mycket resurser ni har och vilken typ av verksamhet.

På "vanlig" data så som dokument brukar vi ta veckovisa backuper och sedan inkrementella varje annan veckodag. Vi sparas ett band per månad och dessa sparas i 1 år ungefär.

Sedan har vi bokföringen, där är datamängderna mycket mindre så där sparar vi varje veckas band längre, allt beror ju på hur mycket man ska spara undan och hur mycket pengar man vill lägga på det. Ofta har också försäkringsbolag regler för hur mycket arbete som ersätts. Du får speca lite mer hur din situation är om du vill ha mer hjälp.

Kan juh berätta om vår backuprutin:

All data som produceras, inklusive hela affärssystem (bokföring mm), gemensamma utrymmen å användares hemkataloger, sparas i sin helhet (!)till band varje natt mån-fre. Varje morgon byter backupansvarig band och tar med den senaste backupen hem vid dagens slut. Bandrotation sker efter fyra veckor, så vi har fyra veckors dagsvis historik. Varje månad sparas ett band undan i ett annat arkiv och byts ut mot ett nytt (varvid bandstationsrengöring oxå utförs på alla bandare), på så vis får vi månadsvis historik längre tillbaka än fyra veckor, och banden byts ut regelbundet. Ett år gamla band kasseras oftast pga livstiden. Ett årsband sparas dock varje årsskifte, för skojs skull ;)

De dagliga backupbanden förvaras i tungt säkerhetsskåp i byggnaden, med undantag av det senaste som backupansvarig förvarar offsite.

Sedan är det väl så att känsligare företag inte vill avslöja sina backuprutiner i alltför stor detalj, men skit samma eller nå't ;)

--

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

Då jag var backup-ansvarig för vår server med ca 10 klienter, så använde jag mig av 11 band i en DAT backupstation och hade alltid minst 16 veckors backup bakåt. Backup skedde nattetid, banden bytte jag varje morgon. Banden förvarades i brandsäker box. Så här såg schemat ut:

Måndag - torsdag 1 band för varje dag, som användes varje resp. må-to.

Vecka 1 fredag I

Vecka. 2 fredag II

Vecka. 3 fredag III

Vecka. 4 fredag IV 1 (4 v backup)

Vecka. 5 fredag I

Vecka. 6 fredag II

Vecka. 7 fredag III

Vecka. 8 fredag IV 2 (8 v backup)

Vecka. 9 fredag I

Vecka 10 fredag II

Vecka 11 fredag III

Vecka 12 fredag IV 3 (12 v backup)

Vecka 13 fredag I

Vecka 14 fredag II

Vecka 15 fredag III

Vecka 16 fredag IV 4 (16 v backup)

Sedan börjar man om från vecka 1 osv.

[inlägget ändrat 2002-11-17 20:23:21 av Maratonmannen]

Hello!

Tänkte på en sak Weyland... Hoppas att eran backup-ansvariga är riktigt nöjd med sitt jobb och sin arbetsgivare! Han knallar ju faktiskt hem varje dag med en hel del data som skulle kunna vara intressant för något konkurrerande företag! Förutsatt att det är ett företag såklart ;-)

Vet du förresten att en laptop som har tillhört en affärsman är värd ca 50 000 SEK i USA? Osedd...

• 7 months later...

Hej! Jag har ärvt en bandbackuputrustning, som jobbar under DOS (Colorado QFA 500). Kan man (via Winsdows schemaläggare) köra backupp med denna på en dator som ständigt står på med windows som operativsystem (Win98 eller WinXP). Backupp skall endast göras på dokumentfiler.

parli

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...