Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reboot


Lena Marie

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Jag har en undran som någon kanske kan hjälpa mig med. I startmenyns fil "autostart" lade sig, när jag installerade w2k, ett installationsproram som heter "reboot". En sådan där ikon med en uppackad låda. Ibland när jag startar om datorn så blir jag ombedd att sätta i cd:n i enhet D. Irriterande. Har någon haft samma problem? Den är väl inte bara att ta bort antar jag, men vad/hur gör jag med den. Den ska säkert vara på något annat ställe. Har inte hittat någon info om detta varken i w-hjälp eller eforum.

Det är när jag är inloggad som administratör som den finns där. Som vanlig användare finns den ej.

------

 

Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I startmenyns fil "autostart" lade sig, när jag installerade w2k, ett installationsproram som heter "reboot".

Du vet inte vilket program du installerade ? Högerklicka på ikonen och välj egenskaper och titta var det ligger/heter.

Har du provat att klicka på den ?

 

Låter ju inte lite knasigt att ha ett reboot-program i autostarten.

 

Ibland när jag startar om datorn så blir jag ombedd att sätta i cd:n i enhet D.

Vilken CD, installationsCD'n ? Isf vad mer än CD'n frågar den efter ?

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-17 15:35:09 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I startmenyns fil "autostart" lade sig, när jag installerade w2k, ett installationsproram som heter "reboot". Ibland när jag startar om datorn så blir jag ombedd att sätta i cd:n i enhet D.

 

Det låter litegrann som att installationsprogrammet inte avslutades korrekt och inte riktigt hann städa efter sig.

 

Upplevde du några problem under installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej när vilket program jag installerade när det hamnade där. Just då hade jag gjort en total nyinst. av allt efter en formatering. Cd:n den frågar efter är ej namngiven. Det är bara någon enstaka gång den frågar. Och nej, jag upplevde inga problem under installationen. På "egenskaper" för programmet står det bara:

Filtyp:Program

Beskrivning: Reboot

Plats: C:\Dokument and Settings\Administratör\Start-menyn

Jag har inte provat att provklicka på den. Fegar lite eftersom jag hade ett helsicke att få igång installationen av w2k sist.

------

Lena

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tittar på egenskaper för Reboot är det troligen egenskapen för genvägen du tittar på. Välj fliken Genväg så hittar du var .exe filen är lagrad. Titta på egenskaperna för den så kanske du kan klura ut vilka som skapat filen. Om organisation etc. är blankt kan du nog räkna med att filen är skum på något sätt. Du kan ju alltid testa att flytta genvägen från autostart till tex temp-katalogen och starta om. Om allt fungerar som det ska är det bara att radera filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du sa och flyttade filen till temp-katalogen och startade om datorn. Vad som hände: Start-menyn har ingen autostartmapp längre!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag mig att du bara skulle flytta länken till rebootfilen. Men fungerar allt som det ska? Om du senare behöver installer något program som behöver lägga något i Autostart mappen skapas det troligen en ny.

 

[inlägget ändrat 2002-11-17 20:22:50 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tyckte att jag ville ha autostartsmappen så jag lade tillbaks reboot till dess ursprungliga plats och startade om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du fram något när du följde genvägen?

 

Om du går via utforskaren och letar upp c:\mina...\autostart borde du kunna hitta filen reboot.lnk och ta bort den. Vad jag vet är Autostart-mappen en systemmapp som du inte kan ta bort lätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erki

Det som hände efter att jag flyttat fram och till baks med programmet är att jag inte kan stänga av datorn som administratör, den bara startr om. Är tvungen att logga ut och logga in som vanlig användare, då går det att stänga av datorn :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen om du fått problem. Låt länken ligga i autostart tills du vet varför den ligger där. Jag skrev

När du tittar på egenskaper för Reboot är det troligen egenskapen för genvägen du tittar på. Välj fliken Genväg så hittar du var .exe filen är lagrad. Titta på egenskaperna för den så kanske du kan klura ut vilka som skapat filen.
. Hur gick det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ditt fel så ledsen behöver du inte vara. Det finns inga egenskaper för eländet. Själva programmet ligger i autostart och ser oskyldig ut. Får väl göra om allt igen. Suck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du ger upp helt och hållet så kan du prova med att köra Win Doctor som finns i Norton Systemworks! Du behöver inte installera systemworkspaketet utan kan köra det från en cd-skiva. Det kan låta som ett trubbigt verktyg, men det programmet har fixat konstigare problem än en reboot-fil i autostart... eller kanske inte ;-)

... and when everybody gave up, I keept smiling ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka få tag på denna cd.

Köpte w2k för det skulle vara så stabilt. Undra vad jag gör, som ingen annan gör, för att det alltid ska bli så konstiga problem. Jag har precis börjat plugga data men min lärare hade heller aldrig hört talas om detta reboot-fenomen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, var ska jag börja..

 

Få se, du har på något sätt fått en fil som heter "reboot" i din autostart mapp.

Du tror att det är p.g.a denna fil som du ibland får upp ett meddelande om att sätta i en CD när du startar om datorn. Där uppstår första frågeteckenet. Du säger att det händer när du startar om datorn, betyder det att det sker medan datorn stänger ner (alltså efter att du tryckt på Avsluta) eller medan datorn startar upp? Du använder också ordet "ibland" betyder det att det inte händer varje gång? Det låter lite grann som om denna "reboot-fil" inte har något med felmeddelandet att göra...

 

Någon föreslog att du skulle ta bort "reboot" och då säger du att hela Autostart mappen försvann. Det betyder att du måste gjort något fel, förmodligen råkat markera hela Autostart när du tryckte "Delete". En liten parentes är att även om Autostart försvinner så är det ingen fara, den är bara att återskapa manuellt som vilken annan mapp som helst.

 

Att ta bort "reboot" är fortfarande den bästa iden, och det är det första du bör göra nu för att se vad som händer när du startar om datorn. Om någonting inte skulle fungera så är det bara att lägga tillbaks filen. Gör så här:

 

1. Klicka på startmenyn och Program och Autostart.

 

2. Håll muspekaren över "Reboot" filen så att den blir markerad. Klicka ej på vänster musknapp.

 

3. Högerklicka med musen på "Reboot" och välj Radera.

 

4. Svara Ja på frågan om du vill radera filen. Den hamnar nu i Papperskorgen där du när som helst kan hämta tillbaks den. Om du gjort rätt ska nu endast "Reboot" försvinna, själva Autostart mappen finns kvar.

 

5. Starta nu om datorn och se vad som händer. Får du upp någon "Sätt-i-CD-fråga"? Verkar allting annat fungera som det ska?

 

Vidare säger du att "det som hände efter att jag flyttat fram och till baks med programmet är att jag inte kan stänga av datorn som administratör, den bara startr om". Du menar alltså att när du väljer Stänga av datorn från Start menyn så stängs inte datorn ner helt och hållet, utan istället gör den en omstart? Hmm, låter konstigt och jag har svårt att tro att denna "reboot-fil" skulle ha något med det att göra. Eftersom den ligger i Autostart så exekveras den inte vid nedstängning. Men som sagt, prova att ta bort filen (enligt ovanstående instruktion) och se om det blir någon skillnad.

 

Om du lyckas ta bort filen ordentligt och det då uppstår några problem på datorn, så måste vi veta mer om vad "reboot" egentligen är. Ett annat inlägg föreslog att du skulle titta på Egenskaperna på filen, och det är precis det som du måste göra först. Du svarade att "Det finns inga egenskaper för eländet. Själva programmet ligger i autostart och ser oskyldig ut". Som någon redan skrivit så är det förmodligen inte själva programfilen som ligger i Autostart, utan endast en genväg. Gör så här:

 

1. Klicka på start-menyn och Program och Autostart.

 

2. Högerklicka på "Reboot" och välj Egenskaper.

 

3. Du bör nu ha flera flikar. Den information du gav tidigare om Filtyp, Beskrivning och Plats ser du på första fliken. Titta nu på nästa flik. Förmodligen heter den Genväg. Där har du en rad (som jag har för mig heter Mål eller liknande) där hela sökvägen till det riktiga programmet ligger, och vad den riktiga .EXE filen heter.

 

Om du hittar den informationen så posta den. Men som sagt, börja med att radera filen på ett korrekt sätt och starta om datorn. Förhoppningsvis försvinner dina problem då.

 

Mvh

 

J.B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockebr.

Det var ett långt inlägg. Jag börjar från början: Det var bara ett par gånger jag blev ombedd att sätta i cd-skivan.

När jag "tog bort" reboot gick jag in i utforskaren, letade upp mappen "autostart",högerklickade, klippte ut reboot, klistrade in den i mina dokument, och startade om datorn. Blir ju samma som papperskorgen. Jag deletade den alltså inte. Det var då själva autostartmappen försvann från start/program.

Att klicka på start, program, autostart, samt högerklicka på reboot, samt välja egenskaper ger följande flikar: Allmänt, Säkerhet, Virus Property samt sammanfattning. Ingenstans står det genväg eller mål.

Ej heller något annat av värde. Det hela är mycket märkligt.

//Lena

P.S. När jag dubbelklickade på den så kom timglaset fram tre sekunder, sedan hände ingenting.

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 18:36:59 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att eventuellt få reda på varifrån filen kommer är att öppna Anteckningar > Öppna > Välj Filformat: Alla typer > Leta fram mappen C:\Documents and....\Start-meny > Välj Reboot.exe. Om inte filen är alltför stor ser du nu en massa oläsbart men någonstans mot slutet finns kanske copyrightinformation i klartext. Jag misstänker att filen har lagts till vid någon programinstallation som krävt omstart. Reboot programmet är nog till för att slutföra installationen och ska sedan radera sig själv men något har gått snett.

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 19:11:00 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med andra ord ingen genväg som ligger i Autostart, utan en ensam .EXE fil.

 

För att sammanfatta det kan man säga:

 

- Filen "Reboot" var inte orsaken till problemet med frågan om att sätta in en CD.

 

- Ursprungsproblemet med CD-frågan verkar vara borta? Du har inte skrivit att det uppstått fler gånger.

 

- Filen "Reboot" verkar vara värdelös och inte göra någonting, alltså kan du radera den.

 

Varför din Autostart försvann förra gången du raderade "reboot" vet jag inte, men prova igen så går det nog bra. Om Autostart trots allt skulle försvinna igen så återskapa den bara manuellt. Efter detta bör hela problemet vara ur världen. Case closed.

 

Mvh

 

J.B

 

PS. Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga.. Du skrev att när du raderade "reboot" (eller rättare sagt flyttade den till annan mapp) så försvann Autostart. För att få tillbaks den så "lade du tillbaks reboot till dess ursprungliga plats och startade om datorn". Men den ursprungliga platsen, alltså Autostart, var ju raderad så hur kunde du flytta tillbaks Reboot? :) Dum fråga, jag vet. Bara nyfiken. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockebr

Din nyfikenhet skall omedelbart bli stillad: Autostarten som satt start/program/autostart,alltså skrivbord försvann. Mappen fanns dock kvar i utforskaren. Det var därifrån jag hivade den hit och dit. Tack alla ni som brytt er, för alla förslag och idéer. Jag är inte mycket förståndigare men en aning klokare.

Det du sagt verkar vara ungefär mest med sanningen överrensstämmande.

Kul med datorer :)

Há dé

P.S. När jag öppnade autostart-mappan i Anteckningar var den tom.

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 19:59:55 av Lena Marie]

[inlägget ändrat 2002-11-19 20:01:12 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnade autostart-mappan i Anteckningar var den tom.

Hur bär man sig egentligen åt för att öppna en mapp i Anteckningar ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu syntes den inte där. Filen alltså. Men mappen där filen skulle ligga gick att öppna i anteckningar. Vill Don Tomas ha en liten privatlektion kanske?

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 20:56:01 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill Don Tomas ha en liten privatlektion kanske?

Tjaa, här eller ?

 

Jag öppnar Anteckningar, kör Meny->Öppna...

och sen välja vad var ?

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 21:05:17 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...