Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

La in win98 på ny disk, den gamla förändrades!!!


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

För några dagar sedan skrev jag en tråd om att installation av ett ljudkort (Zoltrix Nightngale Pro6) gjorde att Windows inte startade.

Jag har nu köpt en ny hårddisk IBM120GB och kopplade då den gamla 20GB som slav. Jag partionerade den stora disken så att det blev en primär på ca 15GB, resten 105GB orört, när allt var klart gav jag den nya enheten etiketten "Windows", sedan la jag in Win98:2 på den nya enhetens partition. Innan installationen så gör ju datorn (MS) en del grejer, såsom scandisk och kollar filallokeringstabeller mm på alla enheter som finns (utöver c:). I och med det så kom det upp en fråga om att filallokeringstabellen (tror jag det var.., men högst osäker!) inte stämde mellan de två hårddiskarna, datorn kollade alltså även den andra disken trots att installationen ska ske på den första.. Frågan löd ungefär: "Filallokeringstabellen stämmer inte överrens för disk1 och disk2, du rekommenderas att köra enligt systemet för disk1". Jag tänkte då att det var ju snällt, så jag svarade enligt förslaget och valde korrigera. Jag fick då möjlighet att göra backup på systemet enligt disk2, och det ville jag, så jag satte in en tom diskett på begäran och datorn började tugga bortåt en timme eller så.

Nu sitter jag med en diskett med en "scanundo.dat" fil på ca 1.4MB som jag inte vet hur man kan/bör använda.

 

När Windows98 var installerat gick jag in i utforskaren och fann till min fasa 3st enheter som hette Windows, att det skulle kunna finnas två verkade rimligt (den gamla disken hette också Windows på C:, precis som jag döpt den nya till), men alltså tre! Jag kollade inte så mycket mer då jag blev ganska chockad av det jag sett!

 

Istället la jag snabbt in WindowsXP (uppgraderingsversionen). När jag i XP kollade utforskaren fann jag C:[Windows] på den nya disken, samt en enhet som heter D: men som saknar åtkomst då XP säger att den inte är formatterad. Jag tror att D: är min gamla disk, enligt XPs diskhantering så är det det, storlek osv stämmer. 98:an visade iaf disken som åtkomlig, men inte XP? Observera att jag inte gått över till NTFS utan behållt FAT32 på den nya installationen för XP. Kollar jag i rent DOS-läge så ser jag den gamla hårddisken och filer som jag tror är det gamla windows, på disken finns bara 1 partition enligt fdisk, hela hårddiskens utrymme! Partition 1 och 2 verkar alltså sammanslagna till den 1:a, innehållet på den andra verkar dock som bortblåst, alla dokument, all musik mm som jag inte har säkerhetskopia på!! Hur sjutton har det här gått till?

I XPs kommandotolk fusk-dos säger XP följande när jag försöker skriva d: "Volymen innehåller inget känt filsystem, Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad"

 

Vad kan jag prova? Vad kan jag ha dat-filen ovan till? Finns det någon chans att innehållet på min gamla partition2 på den gamla disken finns kvar men bara inte kan läsas? Vad kan ha hänt??

 

Hjälp, mvh Gunnar! Tack för svar!!

 

[inlägget ändrat 2002-11-16 14:33:41 av *Johan24*]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...