Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ansvar

seda

Recommended Posts

Jag sitter och funderar över en för mig viktig sak. Om det är fel på någon hårdvara i min dator eller något annat t ex i min TV så är tillverkaren ansvarig för detta. Ett annat bra exempel på detta är om jag minns rätt ett fall i USA där företaget Ford blev stämda pga. av att de hade placerat bensintanken fel så att det vid en olycka började brinna med den följden att personen i bilen omkom. Företaget Ford blev därför stämt på 100 millioner dollar, företaget blev fällt samt juryn höjde skadeståndet till 104 millioner dollar. Detta exempel har jag tagit med för att jag nu skall kunna formulera mina funderingar över mjukvaran. Vilket ansvar har ett mjukvaruföretag gentemot mig beträffande fel i programmet som kan förstöra saker på datorn. Räcker det med att jag personligen skall gå in på respektive företags hemsida för att ladda ner filer i bl.a. väldigt stora sådana ex 100 Mb. Varför skall jag vara någon slags experiment kanin åt t.ex. Microsoft, där jag vid fel på programmet/en ( Windows XP ), får ett felmeddelande på vad som hänt och samtidigt frågas om jag vill skicka detta till Microsoft. Är det inte så att det i detta fall är Microsoft själva som skall se till att jag slipper skicka e v rapporter till Microsoft eller något annat mjukvaruföretag har rätt att vid brister få mig tillsänt filer/servicepack som behövs för att ta bort själva buggen/arna. Varför skall jag behöva kontakta t ex Microsoft och be att de sänder mig e v servicepack till mig? Självfallet så måste det vara så att det företag som jag köpt en licens ifrån också skall se till att programmet/en fungerar som de skall.

Med vänliga hälsningar

Magnus Sandell

Enkelt, spontant.

Vid installation av en mjukvara presenteras licensvillkoren som du måste godkänna för att få nyttja produkten. I dessa villkor brukar producenten frisäga sig för ansvar av dataförluster orsakade av mjukvaran. Vet dock inte exakt vad avtalet täcker.

Dock så lider du inte någon personlig fysisk skada om något går fel. Du har dessutom möjligheten att skapa backup av dina data, något som alla borde göra/är skyldiga att göra.

När det gäller fel på hårdvara - om ett program orskar ett fel på hårdvaran. Om det är en medveten aktion av programmet, då borde man kunna få ersättning av programtillverkaren. Skadan borde annars vara en effekt av ett inneboende fel i hårdvaran och då är det eventuell garanti som täcker kostnaden. Men samma sak där - en backup räddar dig från dataförluster.

Nu har jag spånat lite.

/T

Och - några rabrytningar i ditt inlägg skulle göra det mer lättläst.

[tillägg - kanske borde flytta denna tråd till Juridik ]

[inlägget ändrat 2002-11-16 11:26:31 av Monshi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...