Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag DivX på TV:n?


Azmordeus

Rekommendera Poster

Hej

 

Vill kolla divX-filmer på min TV men får det inte att funka. Jag blir osäker om mitt grafikkort ABIT Siluro GF3 Ti200 har TV-ut men enligt originallådan och den info jag hittat på webben ska den ha det. Dessutom sitter det tre kontakter från kortet; en till bildskärm, en rund liten svart som jag gissar är TV-ut, och en för DVI.

 

Men när jag kopplar med adapter från TV-ut och videokabel/scart till TV:n får jag ingen bild.

Jag måste väl välja display, tänkte jag och gick in och kikade på kortets inställningar. Under "Device selection" är "Analog Monitor" förbockat medan både "Digital Flat Panel" och "TV" är dimmat. Vad innebär det? Har jag ingen TV-ut? Fattar inte. Någon som har en idé?

 

/Az

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna sida, Abit USA, så är det TV-ut:

 

http://www.abit-usa.com/products/graphics/gf3_200/

 

Jag tror att du ska ha TV´n startad och ansluten till s-videoutgången på grafikkortet då du startar din dator. Då ska TV´n hittas och TV-ut inställningen inte längre vara "dimmad".

 

[inlägget ändrat 2002-11-15 19:57:10 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, Maratonmannen.

 

Provade att starta om datorn som du sa, men det hjälpte inte. Måste TV:n stå på video/DVD-kanalen? Spelar det någon roll?

 

Det verkar inte som om datorn känner av TV:n alls. Måste man alltså välja display för att kunna köra via TV?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska bocka för "Tv" och sedan trycka på värkställ då kommer bilden på tv'en sen ska du tryck ok på displayen som är då i tv..

 

d.v.s om du har gjort så här: tagit en RCA-kabel från tv-out på grafikkortet till tv'ens s-video ingång, har tv'en på kanal AV eller video. Tagit bort tv-kabeln som går från väggen till tv'en annars kan det bli ett brumande ljud...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Nu funkar det bra (hade glömt att ställa om scart-adaptern från "output" till "input"). Njöt av "Shaolin Soccer" till middagen! :)

 

Enda problemet nu är att TV och dator står i olika rum så jag behöver en vän som kan guida mig när jag ska ställa tillbaka inställningarna från TV till skärm (ropar instruktioner från vardagsrummet :).

Finns det något snabbt sätt att växla mellan de två lägena TV/skärm eller kan man på något vis ha båda aktiva samtidigt (som när man har två skärmar eller en skärm och en projektor)?

 

/Az

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt köp en trådlös mus!

Du behöver ju bara använda den till att trycka på "ok" när du byter till dator igen å tvärt om....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Köp TVTool, det har en hotkey för att byta.

 

2) Köp ett kort som stöder dubbla skärmar, slipper du byta överhuvudtaget ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...