Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redhat bootfiler?


Peddler

Rekommendera Poster

Har en burk här där Redhat och WinXP ska ligga med dualboot.

 

Just nu är det en partition på 80 GB med NTFS och WinXP på "C:"

 

Mina frågor till er Linuxgurus är följande:

 

1) Kan Redhat boota på NTFS?

2) Om inte (vilket jag utgår från att Linux inte kan), hur kan jag enklast lösa detta problem? Utan att göra om installationen av WinXP?

 

Om jag hade varit med från början skulle jag ha lagt upp hårddisken med tre partitioner. "C:" med FAT16 ca 500 MB, en andra partition på ca 20 GB för Redhat och resterande på en tredje för XP.

 

Hoppas och ber om er hjälp - har ingen koll på Linux. Min guru är inte tillgänglig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på detta också, men eftersom Windows är som den är och ger en hop med problem om jag ändrar XP's partition från "C" till "D" så blir det problem...

 

Förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Linux kan alltså ha sina bootfiler på NTFS då? Eller?

 

Har som sagt noll koll på vad Linux klarar och inte klarar...

 

Det får bankas in i skallen ;)

 

Så om jag har förstått det rätt ska alltså WinXP kunna ligga kvar på "C" med NTFS och att jag då förstås minskar den partitionen så Redhat får 20 GB av den.

 

Är det rätt uppfattat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonbra... Poäng till dig

 

En fråga till bara...

 

Det blir en för mig okänd bootmeny (utgår jag ifrån), vilket OS blir första hands val om användaren själv inte väljer någonting?

[inlägget ändrat 2002-11-16 10:04:33 av Kalle av Platta foten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilo och Grub lägger automatiskt Linuxinstallationen först, men det ändrar du lätt genom att aningen manuellt editera inställningsfilerna (t.ex lilo.conf) eller använda något grafiskt program för att göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar säkert beroende på dist, men åtminstone i RH från 7.0 och uppåt så kan man välja vilket os som skall vara 'standard' redan i installationsfasen. (mao när lilo.conf skapas första gången)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte längre RedHat så jag vet inte riktigt proceduren där, men senaste SuSE 8.1 så lades Linux automatiskt som default. har ett minne av att i Redhat så väljs också Linux som första startalternativ, men man kunde ändra i installationsprogrammet hur man ville ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, som jag sa, i RH så väljs nog linux som första alternativ, men det går att ändra redan där..vid valet av bootloader alltså. Ursprungsfrågan gällde ju RH :)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...