Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator som tjuter!


mufflersenap

Rekommendera Poster

Hej kära besökare. Jag har ett märkligt problem som börjar gå mig på nerverna! Är det du som kan lösa det? :-)

 

Konfigurationen ser ut som följande:

 

Intel P4 - 2.53 Ghz

512 DDR 333 Mhz

2 st Seagate Barracuda IV 80GB 7200 RPM

Leadtek GF4-TI4400 128MB

MSI Moderkort 648 MAX-F - SIS 648 Chipset

Integrerat ljud- och nätverkskort

CDRW - LG

DVD - LG

Floppy

Philips 19" skärm

Maskinen är ihop satt av ett företag som fokuserar på tysta maskiner med hjälp av standard komponenter.

 

 

Problemet är att datorn ger ifrån sig en väldigt hög och irreterande ton. Kan närmast jämföras med ljudet från en TV, eller gnisslet från dåliga bromsar på en bil. En högfrekvent ton med låg volym. Det stör något otroligt!

 

Problemet kommer när processorn belastas. T.ex när grafik träder fram i I-Explorer eller när man söker på filer, ändrar fönster storlek, flyttar fönster, scrollar i Explorer, ja ibland behöver man inte ens göra någonting.

 

Nu har jag felsökt i två veckor UTAN bättre resultat. Vad som gjorts under felsökningen är följande:

 

Jag har två maskiner som jag kan bolla hårdvara emellan. Det har jag utnyttjat genom att flyttat hårdvara för hårdvara för att slutligen utesluta vilken del som gör att min nya maskin tjuter.

 

Vad jag har gjort:

 

Flyttat grafikkort (och även satt in mitt gamla i nya datorn)

Flyttat / bytt hårddiskarna

Nätaggregatet har vi testat byta

Kopplat ur strömmen till DVD och CDRW

Stängt av både nätverkskort och ljudkort via BIOS.

Kopplat ur samtliga USB brackets och interna sladdar från CDR till ljudkort.

Kopplat ur floppy

Testkört med den ena flatkabeln efter den andra ansluten till någon enhet.

Ljudet finns även i BIOS.

 

Min säljare har även nu bytt moderkort, nätagg och hårddiskar. Vi har även prövat att köra med endast en hårddisk - allt med samma jobbiga resultat. Pipet kvarstår. Självklart har vi också prövat ominstallationer av XP, ändrat upplösning och stängt av skärmen.

 

Det som återstår nu är processorn och RAM-minnena som ej är utbytta.

 

Min fråga till Er är, kan det möjligen vara så att felet ligger i processorn? Tonen uppkommer i samtliga lägen då processorn används, detta utan att hårddiskens lampa lyser för aktiv rörelse.

 

Om någon tror sig veta vad detta kan bero på så skulle jag vara enormt tacksam om du kunde meddela mig, antingen här eller via epost polar@algonet.se

 

Tack på förhand!!

 

MVH Björn Öhlin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du har inte testat om det är processorfläkten som låter så?

 

Läste vad du gjort flera gånger, men kunde inte hitta processorfläkten. Har den gått mycket och är glidlagrad så har den en kortare livslängd än kullagrade.

 

Testa att köp en ny processorfläkt och sätt dit den istället. Byt alltså ut din nuvarande. För allt vad du gör så plocka inte bort processorfläkten och kör utan. Du kommer att ta livet av processorn :)

 

Har du en chassifläkt så prova stoppa den med handen. Akta så du inte kör fingrarna i fläkten. Gör ont som f-n! Har själv råkat köra fingrarna i en tolvvolts 80mm fläkt i fronten. Så jag vet hur det känns...

 

Med andra ord misstänker jag en fläkt som låter så hemskt.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

 

Tack för ditt svar.

 

Jag måste använda ordet tyvärr, hur mycket jag än gärna vill att du skall bära på gåtans lösning :-) men jag har alltså redan prövat temporärt stoppa samtliga fläktar - samma resultat. Ljudet är dessutom inte konstant. Det uppkommer endast när information flödar genom procesorn - som det verkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det passiv eller aktiv kylning på Nordbryggan?

 

Om det är aktiv kylning kan det ju vara så att fläkten på nordbryggan "belastas" lite hårdare när CPU'n belastas och i det skedet så sjunker (alt höjs) varvtalet på nordbryggans fläkt.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att det inte är aktiv kylning... glöm den posten...

 

Har en dator själv som får ett annat "ljud" om jag belastar CPU'n, det räcker med att t.ex. hålla ned musknappen i Adobe Acrobat reader när en fil är öppnad (alltså när "handen knyts"). Inte ett pip men helt klart en förändring i ljudet från datorn. Jag har inte CPU-fläkten kopplad till moderkortet. Det kanske beror på att processorn kräver mer ström vid en sådana händelser och därför skapas det något slags "belastningsljud". Vad ljudet kommer från har jag inte en aning om.

 

Där jag jobbar så har jag ett P4:a-system och får ett konstigt pipande ljud, dock får jag det ENDAST i Excel när jag markerar ett antal celler och samtidigt håller ned vänster musknapp. Det är inte direkt irriterande men det finns där och jag har förundrats hur det kan uppstå.

 

/f2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en amatör på området, men den lilla inbyggda högtalaren, har du kopplat bort den också?

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant problem.

 

Upplevde något liknande med ett gammalt grafikkort. Ett svagt thutande ljud uppstod när jag öppnade Internet Explorer, framförallt när jag surfade till Aftonbladet.se - helt bizzart :o

 

Sen bytte jag gfx-kort och problemet försvann. Nu hävdar jag inte att det var grafikkortets fel, men kanske i kombination med någon annan komponent, te.x ljudkortet så uppstod ljudet under speciella förhållanden.

 

/VMS7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Susanne Östh

Jag hade ett liknande problem med ett konstigt ljud i datorn. Nu kör jag inte med en P4 utan en P3:a. Men en ny låda som ska kunna köras med en P4:a. Ljudet som jag hade var konstant och var mycket irriterande. Upptäckte att min nyinköpta floppyenhet inte funkade. Så jag plockade bort den och startade upp på nytt och nu är ljudet borta. Helkonstigt. Diskettenheten funkade inte i min gamla dator heller. Verkar vara nåt fel på den. Får väl skicka tillbaka den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har testat att rycka den, även testat stänga av via BIOS. Testat stoppat fläktarna en kort stund också. Det låter som om ljudet kommer från processorn.

 

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke, skall förmedla vidare till datorbyggaren. Jag har faktiskt lessnat på det här just nu. Måste samla mig och ta nya krafter :-) har åkt med datorn 4-5 gånger nu...börjat bli tröstöst.. men de är schyssta och vill att jag ska bli nöjd. De har också hört ljudet och förstår att det kan vara lite störande...

 

 

Tack för alla svar.

 

/Björne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta att ljudet kommer från processorn. Några alternativ

_Byt processorn

_Sätt in 2 små gummibitar typ radergummi 5x5mm mellan varje par av kylflänsar i kylflänsen (dämpa vibrationer utan bromsa luften för mycket)

Gummibitarna kan göra störst nytta om de inte sitter perfekt symmetriskt.

 

Kan det vara chassiplåten moderkortet sitter på eller moderkortet som vibrerar? Eller är det någon av spolarna som matar processorn med ström, de sitter runt omkring processorn på moderkortet. Kan antagligen dämpas med en droppe akvarietätningssilikon?

 

För ljudsökning: Använd en liten microfon på en pinne kopplad till förstarkare+högtalare som du kan flytta runt och trycka mot olika delar.

Alternativt typ läkarstetoskop.

 

Kul höra hur det går.

Vilket fabrikat på moderkort har du?

Är det Intels vanliga boxade fläkt/kylfläns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett liknande problem på en lite äldre dator, den började tjuta ungefär som du beskriver. ljudet uppstod på grund av musen, när jag bytte den försvann tjutet, förmodligen har du redan testat en anna mus?

I annat fall kan det vara värt ett försök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min grannes nätaggsfläkt ändrar märkbart varvtal när han håller ner musknappen. Visst blir det en förändring i belastning, men man tycker inte den borde vara så stor.

 

(han har en athlon 1500+ med trådlös logitech-mus och "intelligent" nätagg om jag inte missminner mig)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det kan hjälpa dig har jag nu lyckats hitta en gemensam faktor till. Problemet uppkommer endast när datorn blivit "varm" - säg att den stått på 5-10 minuter - då kommer tjutet vid belastning, annars knäpptyst.

 

Moderkortet är MSI 648-Max-F

Japp, Intels vanliga fläkt / kylfläns.

 

Tyvärr har jag inte tillgång till mikrofon, men det låter verkligen som om ljudet kommer från processorn.

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Rolf Bondeson

Jag har råkat ut för detta problem direkt efter att en firma monterat in en CD-RW-enhet. Ljudet kommer i högtalarna vid alla tillfällen som inte processorn matar data. Jag återkommer om datafirman lyckas lösa problemet åt mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...