Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utmaning för hackers...


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Argh... är det bara för mig som Opera (v6.05) får problem med den här tråden? (förmodligen noisekillers inlägg)

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Skapad
  • Senaste svar

> Å hur dekompilerar man?

 

Du letar upp en dekompilator (decompiler på engelska) och använder den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Men jag har ju ingen aning om vad

> dekopilering ens är ju...

 

När man programmerar så kan inte datorn förstå det programmeringsspråk man skriver, utan det måste först köras genom en kompilator som översätter det till "datorspråk".

 

Datorspråk är däremot svårare att förstå för människor, så när man stöter på sånt kör man gärna översättningen baklänges så att man får ut koden i ett programmeringsspråk istället. Detta kallas att dekompilera.

 

En viktig sak att komma ihåg är dock att du inte får samma resultat tillbaka när du dekompilerar något som har kompilerats, för när man kompilerar så följer inte all information med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har dekompilerat *.class filen på level 4. Men jag får inte fram något lösenord ifrån den ändå. Kan nån vara snäll och berätta hur jag skall gå till väga, annars blir jag tokig. har suttit med den i 2 timmar nu.

 

sen en annan fråga. vad menar ni med att man kan kolla i cache. hur gör jag det, och är det lösningen på level 4?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lösningen för femman. I fyran kan man kolla internet-cachen (se till att töm den innan uppgift fyra, annars är det mycket att leta genom) efter en fil som innehåller anv och lösen.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller både 4:an och 5:an... Även om en alternativ lösning för 4:an naturligtvis är att titta i cachen och hoppas att man hittar nåt. Själv tyckte jag det var lättare att kika i koden först.

Jag tycker föresten inte alls att det är lösningen till 5:an, den hämtar inte lösenordet, den plockar ju ihop det själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den innehåller inget lösenord, den innehåller instruktioner om hur man hämtar lösenordet.

 

Det var det jag syftade på :) Det är ju lösningen på femman, man får dekompilera, kolla i koden hur den plockar ihop lösenord och användarnamn från den där konstanten med alla siffror och alfabetet...

 

Sen att jag kollade i cachen var för att jag hade katalogen öppen som filen med anv och lösen från trean låg i och där skapades en fil för fyran med anv och lösen :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Intressant. Jag tittade aldrig i cachen på någon av uppgifterna. Ändå tog jag mig till nivå 8. Fast det var ett tag sen nu, så jag minns inte exakt hur jag gjorde. Nåja, there's more than one way to do it.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att "hämta" är ett lite annat förfarande än att läsa koden och se vad som "middas" ut ur en sträng men om du tycker att det är lösningen på 5:an så låt gå :-)

 

Cachen använde jag överhuvudtaget aldrig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har iaf suttit å räknat i den långa variabeln å är nu på level 6, har glot runt lite (en jävla massa), kan man få en ledtråd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv något som låtsas vara en proxy och se vad den försöker requesta. En sniffer funkar också (men det är inte lika kul :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu fått fram på level 6:

 

(ENCRYPTION TYPE)

B*C*N**N

 

(USERNAME)

baaaa abbab abbab baaba

 

(PASSWORD)

aabba aaaaa ababb aabaa baaab

 

(PAGE)

ababa aabaa baabb aabaa ababa baaab aabaa baabb

 

 

Hur gör jag för att dekrypta eller vad man ska göra med det?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar...

Är det inte bara att använda *'na som hål i ett hålkort.

B*C*N**N

Baaaa a

BaCaN aN - USERNAME

?

 

/TN - lite långsökt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TN är helt ute och cyklar men lyckades faktiskt nästan namnge kryptot i sin gissning på username.

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-17 12:43:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arghhh...

Är fast på level 3 (:

kollar man i sid koden så bör väl lösenordet vara 'AbCdE'

men provar jag det blir jag ändå redirectad till disney.....

 

några tips !?!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...