Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utmaning för hackers...


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

  • Svars 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Lite tråkigt är det trots allt med all hjälp som folk lägger ut här i forumet ang try2hack siten.. Vitsen är ju att var och en ska klara sig själv, och inte få tips i förhand på vad som komma skall. Det man kan berätta och som egentligen räcker som info är ett fåtal ord:

 

Ditt uppdrag är att hacka dig genom try2hacks 8 levels. Du får använda alla till buds stående medel och verktyg för att klara detta, förutom att fråga andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det trist när man hittar rena lösningar fast samtidigt så handlar det ju om att lära sig, att hjälpa folk på rätt väg är förmodligen bättre än att de googlar fram hela lösningen och lär sig ingeting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo det är så sant så, som sagt man är ju en vänlig själ (trots allt) och man vill ju gärna hjälpa.. Och du har rätt i att andra kan ju lära sig mer om de får hjälp istället för att googla... Men ändå någonstans, får jag känslan av att många blir slöa av hjälp och de bryr sig inte om att läsa en manual på 500 sidor för att lösa ett problem.

 

Nu är ju detta bra iofs, men det som driver någon att lära sig hacka (gillar inte den benämningen, men ni fattar) är ju just törsten efter kunskap.. Och den törsten gör det möjligt att plöja tjocka manualer bara för att se saker och ting lite klarare...

 

Nu är ju try2hack en lekstuga och inget annat, men ändå så ligger ju mycket i det hela att du är på egen hand, ingen hjälper dig, du har hela nätet framför dig och hyllmeter med info (i bokaffären eller på bibblan) och det viktigaste av allt, det finns lite information någonstans bakom lås och bom, och den informationen vill vara fri (för att försvenska ett känt citat:-)).. Det driver mig varje dag (förhoppningsvis framåt)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men asså är detta svår hacking eller är det bara för att vi freaks ska tro att vi är bra? Jag kom till level 7 nu å hur bra är det?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte speciellt svårt... Det tog mig ungefär en timme att ta mig igenom alla leden fram till eggdrop-buggen samtidigt som jag var social över telefon, sen orkade jag inte fortsätta.

 

Men för vanliga svensson är det nog rätt svårt, det är de som inte fattar hur lätt det är att forcera fåniga hemmagjorda lösenords-system. Vill du bara jävlas med någon så är det inte sällan ungefär så där svårt.

 

Väldigt många hobbysajter (typ för föreningar och sånt) har första nivån som mall för sin säkerhet.

 

Se det som ett pyssel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irc lär jag inte komma till - känns som att det är färdigt nu. Kom till nivå 7 där tålamodet tog slut. De första verkade ju rimliga men nu..

Ok, göra en fejkad header kan jag misstänka men usch.. Måste jag? ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev en aning less vid lvl8, imorgon kanske...

 

Ok, göra en fejkad header kan jag misstänka men usch.. Måste jag?

Ja du måste...

ett program är curl

.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste...

ett program är curl

Lustigt.. Gick ifrån datorn - kom tillbaka och var lite sugen.. Sökte lite. Hittade cUrl av en ren slump. Det verkar ju skrämmande lätt att fejka headern! Är det så j#a lätt att göra allt man egentligen inte borde kunna göra?

Jag fick även igång Sniffern igår.. Jisses vilka skrämmande saker man kunde göra. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - insåg att det var svårt att sniffa med DC och Shoutcast igång samtidigt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för vanliga svensson är det nog rätt svårt, det är de som inte fattar hur lätt det är att forcera fåniga hemmagjorda lösenords-system. Vill du bara jävlas med någon så är det inte sällan ungefär så där svårt.

 

Denna tråd kan användas som ett exempel på just detta:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=358999#360158&sida=2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
  • 3 veckor senare...
Oskar Hansson

Temporära internetfiler kan ge ledtrådar...

 

//Oskar

____________________________________________________

 

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...