Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tabell

lillen_009

Recommended Posts

Jag ska göra en idrottstabell i ASP och har funderat på hur man kan lägga upp det för att det ska bli praktiskt, men utan at komma fram till något bra upplägg. Har ni några förslag hur man kan gå tillväga. Jag funderar på en tabell liknande www.svenskfotboll.se men vet ej riktigt hur de lagt upp det. Framför allt det när man lägger i matchresultat i databasen och ska få den att bilda en tabell.

www.essential.se

Tjenare!

Att göra tabellen är väl inget problem egentligen, det är bara väldigt beroende av hur du lägger upp databasen.

Vad jag antar så skapar du, i början av sässongen, eller efter hand, matcherna.

Jag tror att jag skulle lagra resultat för varje match. Till exempel:

Hemmalag: DIF

Bortalag: AIK

Hemmalagets mål: 2

Bortalagets mål: 1

Vinnare: If Hemmalagets mål>Bortalagets mål Then 1 ElseIf Hemmalagets mål=Bortalagets mål Then X Else 2

Därifrån kan du ju räkna ut hur många poäng det är. Förstår du?

Är det så enkelt. Om du har en tabell med alla matcher så är lagen ibland hemmalag och ibland bortalag. Hur kan summera alla matcher med alla lag och ta hänsyn till resultatet samt om de är hemma eller bortalag.Har man bara en match förstår jag att man kan göra enligt ovan, men inte om man har många matcher med fler än två lag.

Att man skall redovisa alla matcher i en databas förstår jag, men det är efter det som jag inte ser någon logisk fortsättning.

[inlägget ändrat 2002-11-15 17:21:45 av lillen_009]

www.essential.se

Du får ju skapa din SQL-sats på ett smidigt sätt. Den blir väl lite halv-rörig kanske, men jag ska göra ett försök:

SQL = "SELECT lagnamn, (SELECT Count(*) FROM tbl_resultat WHERE (Hemmalag=tbl_lag.lagnamn AND vinnare='1') OR (Bortalag=tbl_lag.lagnamn AND vinnare='2')) AS antal_vinster, (SELECT Count(*) FROM tbl_resultat WHERE (Hemmalag=tbl_lag.lagnamn OR Bortalag=tbl_lag.lagnamn AND vinnare='X')) AS antal_oavgjorda, (SELECT Count(*) FROM tbl_resultat WHERE (Hemmalag=tbl_lag.lagnamn AND vinnare='2') OR (Bortalag=tbl_lag.lagnamn AND vinnare='1')) AS antal_forlorade FROM tbl_lag"

Detta innebär alltså att du har en tabell med alla lag i också.

Du får då upp en lista med antal vinster, antal förluster och antal oavgjorda för varje lag. Därifrån kan du räkna ut poäng och antal spelade matcher och sånt, och skapa en tabell.

Lycka till

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...