Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailserver på win2k?


brorsan

Rekommendera Poster

Hej! Ska sätta upp en mailserver på en windows 2000 server och undrar om ni har några tips på vilken mjukvara man ska köra. Har bara satt upp mail-servrar på linux förrut så jag har ingen koll alls på vad som är bra till MS. Kraven är att den ska köra pop3 och smtp, kunna spärra IP:n (bara speciella IP:n får skicka mail via smtp:n), vara enkel att konfigurera och att administrera. Sen vore det bra om det var share- eller freeware, men det kan man väl inte hoppas på? ;) Alla svar och rekommendationer uppskattas! :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag aldrig sagt heller... visste fan att det skulle komma ett sånt här inlägg. men jag har fått den. gratis. just det. sen får du tro vad du vill :(

 

*irriterad*

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man överlåta Microsoftlicenser? ;)

 

(jaja, men jag glömmer aldrig MAX-licensavtalet ;)

 

...tycker faktiskt att både win2ksrv å standard exchange håller en rätt hygglig prisnivå, 9 resp 11kkr ungefär?

 

Om man sedan tänker använda dessa privat eller i närapå enmansföretag är det förstås lite av en annan sak, men det framgick väl inte så tydligt, vilket försvarar stoffes kommentar tycker jag ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man överlåta Microsoftlicenser? ;)

 

Hmm... får man inte det då? Om ett företag byter system? Eller ska dom bara ligga kvar på företaget utan att användas? :)

 

Aja, om det kommer i kartong med licensnummer anser jag det vara ärligt :)

 

...tycker faktiskt att både win2ksrv å standard exchange håller en rätt hygglig prisnivå, 9 resp 11kkr ungefär?

 

Om man sedan tänker använda dessa privat eller i närapå enmansföretag är det förstås lite av en annan sak, men det framgick väl inte så tydligt, vilket försvarar stoffes kommentar tycker jag ;)

 

Hmm... du kanske har rätt, om stoffe-2k inte hade meningen att peaka mig om att det skulle vara en pirat-kopia så ber jag om ursäkt. Men det är oftast så här på eforum, fälla hellre än fria, så jag antog att det var det han menade.

 

För att återgå till ämnet: för ett företag är det väl inte så himla mycket pengar, men privat är det alldeles för dyrt :(

Jag hoppades att det fanns nån vänlig själ som hade kodat en hyfsad mail-server till MS som free- eller shareware :) Tyvärr är Linux uteslutet...

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara sk aha det för att urbilda dig, så finns det 120dagars demo ver. av alla MS produkter, kostar bara frakten... :-)

 

 

och, jag utgick från att du har en riktig licens redan från början :)

 

även om man inte får sälja vidare licenser... ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet: Varför är linux uteslutet? Kraven var att den skall klara smtp samt pop3. Dessa protokoll är ju helt oberoende av operativsystem, användarna kommer ju inte att märka någon skillnad över huvudtaget mellan en linuxserver/windowsserver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det spökar i nätverket... Av någon konstig anledning så dör nätverket på linuxburkar efter c:a en timme. Och det enda som hjälper är en omstart. Har provat med fyra olika burkar och sju olika NIC nu men det är samma sak hela tiden. Jag har provat med en bunt olika distar men samma sak. Senast med debian, skulle göra en net-install, men nätverket dog halvvägs i installen. Och ISP'n hävdar att det inte är något fel så det finns inget att göra :(

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du ska testa FreeBSD! Det har aldrig dött för mig i alla fall :-) Med portssystemet är det trivialt att installera program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju testa Internet Anywhere Mail Server från True North Software om du bara ska köra POP3 & SMTP. Ladda ner en 30-dagars från www.webattack.com. Kostar ca 1000:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som MDaemon är något för dig.

Finns i två versioner, Standard och PRO där prislappen (för 6 licenser) är ca 1000kr respektive 3000kr. Riktigt bra produkt som är betydligt billigare än exempelvis Exchange.

 

Sök efter MDaemon på exempelvis Dustin eller läs mer om det på www.upstream.se

 

Mvh

 

J.B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...