Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förvånad...


Divine Light

Rekommendera Poster

Snacka om förvåning, har nyss installerat nya SuSE 8.1 och döm om min förvåning då *all* fungerade från start, inte ens mitt AC'97 Intel ljudkort som SuSE 8.0 vägrade titta åt ens, rullar på nu...jag är förvånad :)

 

[inlägget ändrat 2002-11-15 02:25:55 av Divine Light]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om förvåning

Me too, 8.0 startade inte överhuvudtaget, det hängde sig någonstans. Men nu blixtrar det till.

Tyvärr är installationsförfarandet efterblivet, jag valde att starta via bootdisk, men likförb. sabbar GRUB WinXP-loadern.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite motsatta erfarenheter

Gemensamt för både 8.0 och 8.1 är att de inte klarar en grafisk installation utan det blir textbaserat (FireGL8800)

SuSE 8.0 hittade jag LILO i och lade i början på /-partitionen samt startade med W2000 och en rad i boot.ini

SuSE 8.1 hittade jag inte alternativet LILO i, valde lägga GRUB i början av /-partitionen, och burken startar inte från hårddisk....Jag kör tipset från GRUBS site fdisk /mbr från en DOS bootdiskett (Har DOS6.22 och W2000 på c:\), inte hjälper det. Startar DOS fdisk och får varning att ingen partition är aktiv, aktiverar partition 1 och burken startar från hårddisk. Nu återstod komma in i SuSE...

SuSE cdn hade jag inte en chans med...

Nåja lyckades komma in med Peanut Linux 9.3 CDn och efter lite fixande får jag in LILO i början på /-partitionen.

Grafikkortet funkar i 2D precis som i SuSE 8.0 efter jag kört sax2.

Ljudkortet SB 5.1 live bulk funkar inte i motsatts till SuSE 8.0....vilket strul..

Går det inte instalera LILO direkt under installationen eller är det bara jag som missat nått?

Och kommentarerna angående avinstallering av GRUB på GRUBs site talar för sig själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att låta bootloadern skriva till en fil istället för MBR. Filen lägger man i sin tur på XP's partition och lägger till ett entry i boot.ini som slänger in den som ett nytt alternativ i XP's bootmeny. Alltså kan man alltid lämna sin MBR intakt om man kör 2000/XP på samma maskin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det många klagar på när det gäller installationen av SuSE är att dels så kan du inte modifiera bootladdarens inställningar, och sen så får du tydligen GRUB vare sig du vill eller inte (Den är snygg iof)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet för mig var att jag trodde genom att i SuSE 8.1 installationsprogram välja att skriva GRUB till början på hda13 där SuSE 8.1 låg så skulle MBR klara sig och sen skulle jag som vanligt kopiera början på hda 13 till en fil, boot.ini osv.

Men SuSE 8.1/GRUB tog bort "aktiveringen" av MBR och lämnade mig med en burk som inte startade från hårddisken!

Föresten om c:\ har NTFS hur lägger jag till en rad i boot.ini?

undra erik

som har c:\ i FAT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...