Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skydda databasen


sjohan

Rekommendera Poster

Hur skyddar man på bästa sätt sin databas? Jag har inte tillgång till servern så jag kan inte ändra saker där.

 

Finns det något sätt som är säkrara/bättre än att inte ha den i en mapp som heter db och kalla den för databas.mdb?

 

Tacksam för svar!

// Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

Det finns två saker du kan testa, eftersom du inte har tillgång att lägga den i en db-mapp:

1. Byt så databasen får ett konstigt namn - t.ex. askasas234127jask.mdb

2. Lösenordsskydda databasen i Microsoft Access. Du sätter lösenordet genom att skriva in ett användarnamn+lösenord i Säkerhet i Access i Verktygs-menyn. Sedan lägger du bara till Uid=namn; Pwd=password i din connectionsträng.

 

Lycka till!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att lägga filen utanför webserverns mappstruktur, då kan man inte komma åt den via en läsare.

 

Om inte det går så gör som kristianstad säger, eller om du kan byt till en annan databas som inte är "filberoende".

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döp filen konstigt... Använd gärna filändelsen ".asp" så får de ändå inte hem filen "ordentligt" om de får reda på URL:en.

 

Lösenordsskyddet ger ingenting. Det finns många program för att snabbare än du hinner dubbelklicka få reda på lösenordet ;P

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp!

 

Eftersom extension på filen inte har ett dugg att göra med det verkliga innehållet i filen.

 

Det viktigta är att den har formatet som en mdb fil, om man sedan väljer att döpa den till .asp/.gif/.doc/.dat/.mes eller vad man vill spelar ingen roll.

 

Däremot så kan du inte bara dubbelklicka på databasfilen och tro att access skall öppna den om du döper den till .asp, eftersom access inte är associerat med .asp filer, men öppna den går bra bara lite jobbigare.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte att döpa den till .asp och sedan öppna den. Är det lika säkert att kalla den för .gif?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat på webservern men det fungerar inte att öppna filen på datorn. (om man högerkickar och väljer öppna med access.) .gif filen fungerar däremot jättebra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...