Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Resource File...en fråga


Zero1

Rekommendera Poster

Tjenis.

 

Jag vet att man inte kan spara saker till en resource file under programets exekvering utan man måste lägga ditt sakerna i själva program koden innan man gör sin EXE fil. Men jag undrar om man kan göra detta. Det kanske inte är möjligt men det skulle hjälpa mig. Så här tänkte jag mig...Man lägger till en Text fil (test.txt) i sin resource fil. Kan man sedan "kopiera" eller likanande så den filen (test.txt)man har i resource file hamnar i den Mapp som programmet ligger i. Förstår ni var jag menar? Tacksam för Svar...

 

[inlägget ändrat 2002-11-14 18:35:43 av Nullet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan B Karlsson

Hej.

Om du berättar vad du vill åstadkomma så kan vi ge dig ledtrådar eller workarounds så att du kan göra det du vill, fast kanske på ett annat sätt.

 

Annars begränsar du möjligheten till lösning, eftersom du "bara" ser på dom möjligheterna som just du vet om.

 

 

 

Generellt sett så kan det vara bara att berätta vad man vill åstadkomma, inte bara "problemet" man vill lösa, då underlättar det för oss som vill hjälpa till.

 

 

Som svar på sista frågan, ja, det går att hämta ut innehåll ifrån resource-filen för att sedan lägga det i en fil i samma katalog som programmet. Men jag ser inte nån vettig anledning till att göra på det viset. Du kanske kan upplysa mig? ;-)

 

 

 

mvh /

Stefan Karlsson

ITmaskinen.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett program som spara saker i en text fil, men jag vill ha en funktion så att jag kan lägga till en Default fil när man tar bort den man arbetar på. Låtter kanske inte vättigt men jag vill ha det så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan B Karlsson

Oki, då förstår jag..

Beroende på hur mycket du vill skriva till textfilen så kan du ju göra en liten funktion som skapar filen, den behöver ju inte ligga i resourcefilen...

 

T.ex. så här:

 

Function MakeDefaultSetting()

'Skapar en fil med defaultinnehåll.

'Vi skapar bara filen om den inte redan finns.

FileName = App.Path & "\settings.txt"

If Dir(FileName) <> "" Then Exit Function 'Hoppar ur om den finns.

 

Open App.Path & "\settings.txt" For Output As #1

Print #1, "REM Settings for my application"

Print #1, "Userid=10"

Print #1, "Bananer=8"

Print #1, "Levels=20"

Print #1, "Version=" & App.Major

Print #1, "Revisioin=" & App.Minor

Close #1

 

End Function

 

 

 

 

 

mvh /

Stefan Karlsson

ITmaskinen.se

 

[inlägget ändrat 2002-11-18 09:33:45 av Stefan B Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...