Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sprit...


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag håller på med en hemsida för en restaurang. På sidan ska deras meny finnas. Så långt allting ok.

 

Nu undrar jag om man får publicera även sin drickameny? Man får ju inte göra reklam för sprit, men detta är ju inte reklam, eller?

 

Synpunkter, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt, klart användbar om någon skulle börja tycka .... :)

 

Men frågan är var gränsen går mellan "reklam" och "information" och vad är tillåtet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag driftar redan ett webhotell och tänker inte köpa in tjänsten hos "en konkurrent".... Dessutom är det min kund som är ansvarig för innehållet, men jag måste ju kunna informera min kund om vad som är tillåtet, annars hänger han mig om något skulle hända...

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-14 13:35:32 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då verkar det onödigt att lägga det nån annan stans. I värsta fall kan du ju ha bara den sidan med spriten på en annan utlänsk server.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Funderar lite på hur det egentligen är.

Har någon varit inne på Utrikes terminalen på Arlanda?! Där är det mängder med reklam för sprit, och så vitt jag vet så ligger Arlanda i Sverige, men jag gissar att det är något jag missat vad de gäller lagar osv.

 

// Magnus

 

Hmm, det kanske räknas som "inhägnat område"? Som t ex en Pub som gör reklam!?

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

[inlägget ändrat 2002-11-14 13:55:04 av Magnus Lindqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har passerat incheckningen och sitter i "väntrummet" så är du juridiskt sett på internationell plats. Tex så säljer dom sprit hela dygnet där (i Sverige får man bara sälja från kl 11-05).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
När du har passerat incheckningen och sitter i "väntrummet" så är du juridiskt sett på internationell plats. Tex så säljer dom sprit hela dygnet där (i Sverige får man bara sälja från kl 11-05).

 

Se där..

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lagen om marknadsföring av alkoholdrycker, paragraf två, står följande att läsa:

 

"Med hänsyn till de hälsorisker som är förbundna med bruk av

alkohol skall särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av

alkoholdrycker. Därvid gäller särskilt att reklam- eller annan

marknadsföringsåtgärd inte får företas som är påträngande eller

uppsökande eller som uppmanar till bruk av alkohol.

 

Vid marknadsföring av alkoholdrycker får inte

användas kommersiella annonser i ljudradio- eller TV-program. Detta

gäller även för sådana TV-sändningar över satellit som omfattas av

radio- och TV-lagen (1996:844).

 

Vid marknadsföring av spritdrycker, vin eller starköl får inte

användas kommersiella annonser i periodiska skrifter eller andra

skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig och som med

avseende på ordningen för utgivningen är jämförbara med periodiska

skrifter. Detta gäller dock inte i fråga om skrifter som

tillhandahålls endast på försäljningsställen för sådana drycker.

Lag (1996:851)."

 

I första stycket kan man utläsa att det är förbjudet att göra reklam som "är påträngande eller

uppsökande eller som uppmanar till bruk av alkohol."

 

Jag tror att du kan falla på första stycket, "Därvid gäller särskilt att reklam- eller annan

marknadsföringsåtgärd inte får företas som är påträngande eller

uppsökande eller som uppmanar till bruk av alkohol." De restaurangsidor som jag har tittat på, har inga dryckeslistor utlagda, utan skriver helt enkelt att de har fullständiga rättigheter. Förmodligen därför att presentera ett specifikt vin eller vad det nu kan vara, är en marknadsföringsåtgärd. Dock kan man läsa på denna sida: http://www.vininfo.se/reklam.htm (exemplet om SJ) att om reklamen är för själva restaurangen/företaget så är det inte olagligt om ett annat varumärke exponeras. Som exempel, är det alltså ok att en vinflaska syns på en bild där maten stället faktiskt har som huvudprodukt exponeras. Det verkar ju rätt snårigt det här, kanske din kund ska ta kontakt med en jurist för att klarlägga ärendet? Det vore ju tråkigt om han skulle åka dit för att vi snillen spekulerar =)

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag formulerade mig fånigt...

 

SERVERA alkolhol menar jag ju! Och än så länge har inte SB någon servering?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man under drickalistan klämma in en text om att alkohol är farligt och allvarligt skadar både hjärna, hjärta, lever och söndag morgon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen därför att presentera ett specifikt vin eller vad det nu kan vara, är en marknadsföringsåtgärd

 

Jo, men man får tydligen marknadsföra alkohol, bara man gör det med viss försiktighet, jag citerar ditt citat:

 

Därvid gäller särskilt att reklam- eller annan

marknadsföringsåtgärd inte får företas som är påträngande eller

uppsökande eller som uppmanar till bruk av alkohol.

 

Hemsidan kommer inte att uppmana någon att dricka, men självklart kommer nykterister att se sidan om rena propagandan....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Självklart så får du ha information om de produkter ditt kund säljer. Jag skulle knappast påstå att lägga ut en drinklista är påträngande. Om systembolaget kan lägga ut sina produkter på nätet så kan ni defenitivt lägga ut en lista på drinkar. Är det olagligt för svenska tidningar att lägga ut lister på drinkar och vad som ingår i dem? Nej!

 

Men du borde kanske konsultera med en jurist som Cloudberry föreslår då lagen inte alltid är så bra gjord eller följer förnuftet.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...