Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Promota en DC 2000

Bo L Sjevik

Recommended Posts

Hej

Hur går man tillväga för att byta DC mellan 2 servrar med 2000 installerat.

Båda servrarna har Active Directory installerat.

I NT4 handlade det bara om ett musklick så var det klart.

Tacksam för hjälp

I AD finns ingen PDC (och då inga BDCer). Det använder "Multi Master"-teknik. Om du har två 2000 DCs kan du utan problem stänga av den ena utan att "promota" den andra (inte som på NT-tiden alltså).

Dock bör du se upp med FSMO-rollerna ("Flexible Single Mastoer Operations" tror jag). FSMO-rollerna är några tjänster som inte fungerar med multi master-replikering. Jag har för mig att det är två stycken på domän-nivån och tre på forrest-nivån.

ADet kan fungera utan FSMO-rollerna, åtminstonde ett tag...

Man kan säkert läsa massor om dem på MS hemsida.

Så... Jag vet inte om jag lyckades svara på frågan, om inte så får du precisera lite mera.

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

Tja

Det ZanY sa stämmer, då du inte behöver promota eller denota servern.

Men ifall man enkelt vill föra över FSMO (uttalas fizz-moe) till den andra dc´n (om båda är dc´n)kan du använda dcpromo och konventera den befintliga dc´n till en member server, då hittar dcpromo en annan lämplig dc och flyttar över FSMO rollerna till den.

Eller du kan gå in i AD Domains and Trust Tools på den befintliga dc´n och högerklicka på objektet, du får då fram "Connect to Domain Controller" välj domän och den andra dc´n, klicka ok.

Du måste högerklicka igen på objektet och välja Operations Master, i dialog rutan klicka på Change och bekräfta flyttningen av Operations Master role, stäng och FSMO rollerna är flyttade.

Lite krångligt om man inte har hållit på med det förrut, hoppas det hjälpte en aning i alla fall.

#Seppo

Om du ska flytta rollerna, se till att alla fem flyttas då.

Beroende på hur din miljö ser ut så kan det finnas vits med att ha rollerna på olika ställen. Rollerna "Schema Master" och "Domain Naming Master" är forrest-wide, de kan man med fördel köra på sin root-server. Tjänsterna "PDC-emulator", "RID-Master" och "Infrastructure Master" är domain-wide, bör placeras på den största siten för den aktuella domänen.

Dessutom får/bör inte "Infrastructure Master" även vara "Global Catalog", medan "Domain Naming Master" skall vara det.

Lite pyssel är det =)

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...