Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linuxserver, hårdvara


mcdermott

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lite funderingar kring vilken hårdvara som är absolut minimum om jag vill köra en Linuxserver. Jag har bra koll på Linux för övrigt men ingen erfarenhet av OS:et i större sammanhang.

Med andra ord kör jag en server med Apache, mySql m.m. på min ADSL-lina och en gammal PII 300Mhz men den har väl typ 10-20 besökare om dagen. Så min fråga är vad jag måste (bör) satsa på om website'n skulle ha >5000 besökare om dagen som kör mot mySQL databasen osv. Jag har lite egna funderingar, SCSI-diskar, mycket ram-minne (minst 512mb?). Jag vill helst kunna köra X oxå. Kan någon som har erfarenhet av Linux reflektera över detta vore jag tacksam. De datorbutiker jag varit i kontakt med har alla offerterat servrar i 15-20 000 SEK klassen vilket jag själv vet är onödigt dyrt. Har tänkt köpa begagnat.

 

Tacksam för svar!

/L. Attractor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hur tung din site är, trafikmönster o en hel massa andra parametrar. Din PII-300 kan med all säkerhet leverera mer data än vad du har bandbredd till. Krävs det däremot en massa processande för varje request, kanske du måste fundera på om du behöver mer hårdvara (eller behöver optimera din kod).

Det enklaste är väl helt enkelt att testa. Kör lite benchmarks med t.ex. ab som följer med Apache o se hur mycket du kan lasta den. Den klarar nog mer än du tror.

Sen finns det säkert mycket man kan skruva på för att få ut ännu mer kräm. Att köpa ny hårdvara är ju bara att göra det lätt för sig ;)

 

Men att köra X på den? neee.. vaffo det?

Om du tvunget vill köra grafiska appar, så exportera displayen till en annan maskin istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju resonera lite kring det hela. Varje timme har 3600 sekunder. Varje dygn har 86400 sekunder. Om du med 5000 besökare menar 5000 förfrågningar efter sidor, så blir det alltså i snitt en förfrågan var 17:e sekund. Om det istället är fråga om 5000 unika besökare, och om vi helt ovetenskapligt antar att varje besökare besöker 10 sidor, så blir det alltså i snitt en sida var 1.7:e sekund, dvs en ganska liten belastning.

 

Min slutsats är att din nuvarande dator nog räcker långt. Andra åsikter och synpunkter är förstås välkomna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan anta att de flesta besökarna hälsar på under dygnets ljusa timmar (vilka iofs är ganska få den här tiden på året).

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på sidans innehåll och tilltänkta publik, men jag tror inte det gör så stor skillnad. Även om alla dessa besökare kom under några få timmar på dygnet så skulle nog servern stå emot belastningen. Jag testade min egen webserver (en PII 333MHz), med programmet siege, och den hade inga bekymmer att stå emot ca 200 samtidiga användare. Svarstiderna blev ett par sekunder under den belastningen (på databasgenererade sidor), vilket jag tycker är fullt acceptabelt. Kan dock tilläggas att jag kör FreeBSD på den servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om vi summerar så menar ni alltså att jag kan använda min nuvarande PII:a på 300Mhz till 5000 unika besökare/dygn (såklart mest trafik på dan). Bandbredden blir en 10 Mbitslina.

Jag kan också behålla nuvarande IDE hårddiskar och kanske bara uppgradera minnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det. Det är ju i alla fall värt att prova och se om den håller för belastningen. Sen gäller det ju att få ihop 5000 besökare/dag, men du har kanske något som lockar folk :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...