Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV.n visar inte samma som syns på datorn


Neotrekkie

Rekommendera Poster

Jag har precis fått igång mitt tv-out kort och kan se på dubbla skärmar, både på data-skärmen och teve-skärmen. men nu har jag ett problem:

 

när jag startar en film, spelar den i teven upp filmen så den täcker hela tv-rutan, trots att jag i datorn valt att den bara ska spelas upp i kanske halva skärmen eller i 16:9. hur gör jag?

 

jag har tornado geforce2 mx400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
bara ska spelas upp i kanske halva skärmen eller i 16:9. hur gör jag?

 

PÅ min Tv kan jag ställa in vilken format jag ska använda, t ex 16:9, Superzoom osv. En tanke kan kanske vara att den är inställd på 16:9 och så även på grafikkortet.. En tanke bara...

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har överlagringsspegling aktiverat? (overlay mirroring)... det betyder kort och gott att oavsett hur litet fönster du har på datorskärmen så dras filmen upp i fullskärm på TVn - är det en sådan effekt du menar?

 

Jag måste erkänna att du inte är så tydlig, vad menar du med "i datorn valt att spela upp i halva skärmen"? Vad använder du för uppspelare, hur väljer du 'halva skärmen' osv?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har TwinView, när jag i vilken mediaspelare som helst väljer 16:9 och drar upp den till fullskärm på min dator. Då drar min TV ut bilden så att månniskorna ser smala ut.

 

överlagringsspegling aktiverat(=overlay mirroring) Var hittar man det? Sorry är novis på detta område...

 

Hälsningar

Neo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Så här gör jag för att aktivera "overlay mirroring":

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=322497#322538

 

Med hjälp av det borde du kunna lista ut hur man tar bort det...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar drar ut bilden så dom ser tjocka ut? Eller trycker ihop bilden så dom ser smala ut? (ok, ok - men det känns mest logiskt att ändra bildens bredd, inte höjd ;)

 

I så fall är det väl bara att göra som Magnus gör, justera TVns aspektinställning tills det blir rätt. Jag tror inte många drivrutiner till grafikkorts tvutgångar skickar WSS-signaler exempelvis som standard, så det blir nog till att manuellt justera aspekten på TVn om du får fel... (som fortfarande inte är helt klart åt vilket håll eller hur felet ser ut).

 

-

 

Å btw, 16:9 är bara ett sätt att tala om för TVn att byta aspektläge... ur datorns synvinkel är det INGEN skillnad på 4:3 och 16:9 anamorfiskt exempelvis, det är fortfarande samma signal till TVn, eftersom både 4:3 och 16:9 använder samma bildpunktsupplösning... (På en TV, märk väl.. exempelvis en LCD-projektor med 16:9-paneler däremot är det skillnad, åt andra hållet).

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

[inlägget ändrat 2002-11-14 20:44:48 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...