Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

är det värt det?


phanto

Rekommendera Poster

hej alla kunniga!

Jo, det är så att jag hade tänkt å köpa ett nytt grafikkort, men vet egentligen inte om det är värt det.

Nu har jag ett riva tnt 16bm kort som funkar bra fortfarande på de nya spelen.

Men problemet är min dator:

450Mhz

256Mb sdram

 

vad för slags kort ska jag köpa om jag vill utnyttja kortet till max?

Jag vill alltså inte köpa ett kort som datorn inte klarar av!

 

Tacksam för råd & tips!

 

 

/phanto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte det är värt att bara uppgradera ditt grafikkort utan jag skulle lägga pengen på en ny dator typ om 6mån - ett år

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 1,1 Ghz med ett geforce 4ti4400 och vid min uppgardering av grafik kort gjorde det en enorm skillnad. Jag kunde spela spel på max som andra inte kunde på en 1,8 Ghz med geforce3. Dock hade jag inte rekomenderat enbart ett grafik byte i ditt fall. Jag hade bytt hela paketet, men om du ändå tänker uppgradera, så köp ett lite billigare kort tex ett radeon 9000.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk såhär: Vad får du för fps i dina spel idag i lägsta upplösningen? Stoppa i ett modernt grafikkort och du kommer få _samma_ fps fast i högsta möjliga upplösning och alla feta gfx-effekter påslagna. Är DET värt det? :)

 

(svaret brukar vara ja, fast många inte verkar förstå skillnaden ;)

 

Men visst, ny cpu kommer nog direkt därefter i ditt fall...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är det. Om det var jag skulle jag nog försöka få ett lite vassare kort dock (antingen 128MB, eller något som är snabbare) och låta det följa med till en 'ny' dator inom ett år(moderkort, cpu, minne).

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så egentligen behöver jag inte lägga ut över 1000kr på ett grafikkort, utan jag måste uppgradera hela paket om jag vill spela nyare spel.. (nhl2k3 å hitman2 funkar bra nu) men snart så ligger väl minimum för alla spel på minst 500Mhz...

Ja, nu är jag osäker...hmm...hmm...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag vet inte om följande sanning fortfarande stämmer:

 

En-gigahertz datorer är det som behövs idag. Långsammare går trögare, snabbare gör ingen skillnad... (Ungefär så stod det för en tid sedan i någon datortidning eller om det var någon sida på nätet.) Kraftpaketet sitter i grafikkortet samt att man har en snabb hårdisk. CPU:n gör ingen praktiskt skillnad idag, bara den är minst en gigahertz snabb

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det var väl en rätt grov förenkling... Jag märker stor skillnad mellan t.ex en Athlon 1400MHz och en XP2100+ eller snabb P4, om man kör t.ex moderna 3d-spel eller tyngre applikationer. Dock så klarar man sig fint med en 1GHz+ dator idag, bara den är utrustad med grafikkort som är i paritet med övriga komponenter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vad jag menade var att du ska lägga ut på ett nytt grafikkort, men se till att det blir en 'långvarig' investering genom att inte ta till i underkant. 'Hela paket' är en definitionsfråga, för att byta ut plattformen byter du moderkort, processor och minne - resten brukar bero på vad du har idag, den vanligaste fjärde komponenten brukar vara en ny låda. Floppy, cd-rom, brännare, instickskort, bildskärm, tangentbord osv osv brukar bestå ett tag... femte steget tenderar att vara en ny, snabbare hårddisk (jag räknar nu inte med grafikkortet, för det har vi nyss bestämt att du ska byta omgående ;)

 

Med min gamla Athlon500 kunde jag spela väldigt moderna spel, tack vare det GF4 Ti4400 som jag stoppade i när kortet lanserades. Det blev ett enormt lyft mot det gamla GF2 GTS jag hade innan, det är bar att inse...

 

Lyftet i spel när jag bytte min Athlon500 till min nya P4@2.65Ghz var betydligt mindre, vilket till viss del beror på att spelen numer är mer krävande, men i alla fall... (ok, P4an är en triljon gånger snabbare på lw-rendering dock :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Men räcker det med ett ti4200? Hur mycket dyrare är 4400 modellerna å är det någon större skillnad?

 

Jag vill bara vara säker på att jag köper rätt kort :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att Ti4200 i princip alltid går att klocka upp till Ti4400-nivå, huruvida det stämmer har jag inte kontrollerat, men resten av forumet kan säkert komma med konkreta bevis för eller emot ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok då.

 

Är det nån som vet och kan förklara för mig hur man kan klocka upp ti4200?

Om det är en säker metod så vill jag gärna veta.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland skrev:

Det sägs att Ti4200 i princip alltid går att klocka upp till Ti4400-nivå

 

så då går det inte att klocka ett Ti4400 då !!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, ett Ti4400 går oftast att klocka till Ti4600-nivå.. osv. men det är dyrare i inköp liksom ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vilken typ av spel man kör. Flygsimulatorer t ex begränsas i allmänhet av cpu:n, inte grafikkortet (även om ett snabbt sådant förstås är önskvärt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, ett Ti4400 går oftast att klocka till Ti4600-nivå.. osv. men det är dyrare i inköp liksom ;)

 

och ett Ti4600...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå cyklade? Vad har klockning av Ti4400 att göra med klockning av Ti4200? Hela tråden handlar juh om just Ti4200, rimligtvis av ekonomiska skäl.. .doh ;p

 

Det är väl du som cyklar som varken vet vad versaler är eller när man ska sluta trycka shift+1? Upp till bevis först, innan du anklagar folk för bruk av tvåhjuliga fordon!

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

[inlägget ändrat 2002-11-16 21:28:28 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket vanligt fel vid ordbehandling är att ord eller hela meningar

råkar skrivas med små bokstäver där det ska vara stora -och tvärtom.

Felet är dock enkelt att korrigera i efterhand utan att behöva skriva om.

Markera de ord som behöver ändras och tryck sedan Skift + F3. Varje

tryckning stegar mellan bara gemener, bara versaler eller första

bokstaven i varje ord versal och resten gemena. Är det bara ett ord

som ska ändras behöver det inte ens markeras det räcker med att

markören placeras någonstans i ordet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte bara påpeka en sak här. å jag nyligen fick tag på doom3 demot så prövade jag givetvis det ganksa snabbt. Ingen stor förvåning när jag märkte direkt i starten att det var i praktiken ospelbart. Låg på mellan 9-15 fps i 640*480 och 3-9 fps i 1280*1024

detta trots att jag har en 1,1 Ghz, 384 mb ram samt ett geforce 4ti4400. Så ett råd till den som startade tråden. Om du vill sepla *tyngre* spel köp ett helt nytt dator paket. Nu är ju visserligen doom 3 spelet som fins ute nu. en läkt demo version och extremt buugit mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

cibbe skrev:

"tänkte bara påpeka en sak här. å jag nyligen fick tag på doom3 demot så prövade jag givetvis det ganksa snabbt. Ingen stor förvåning när jag märkte direkt i starten att det var i praktiken ospelbart. Låg på mellan 9-15 fps i 640*480 och 3-9 fps i 1280*1024

detta trots att jag har en 1,1 Ghz, 384 mb ram samt ett geforce 4ti4400."

 

Du måste ha något fel i din dator. Så lågt skall inte dina relativt snabba grejer prestera.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cibbe skrev:

"Låg på mellan 9-15 fps i 640*480 och 3-9 fps i 1280*1024 detta trots att jag har en 1,1 Ghz, 384 mb ram samt ett geforce 4ti4400."

 

CJ Björkdahl skrev:

"Du måste ha något fel i din dator. Så lågt skall inte dina relativt snabba grejer prestera."

 

Samtidigt kan man konstatera att på Anandtech där Nvidias nya GeForce FX presenteras kommer GF4 Ti4600 endast upp i 18.9 fps (1280x1024 HQ) trots att de använder en P4 3GHz, så Doom3 kräver nog sin tribut. Geforce FX ger 46.5 fps. Undrar vem Carmack har tänkt sig som målgrupp, vill han få några spel sålda överhuvudtaget? Eller räknar han med att spelet ska bli såpass försenat, typ till nästa jul, så att grafikkorten ska ha kommit ifatt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...