Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Officeconnect secure gateway


nils tampa

Rekommendera Poster

Jag har en Officeconnect secure gateway som jag inte kan få att funka med portarna, så här ligger det till. Det går från BBB en tp kabel till gateway från den går det till en linux dator och till en windowsME dator. Det funkar klockrent att surfa ut på nätet och hämta information men inte att öppna upp portar. Det konstiga är om både lunix och ME datorn är igång samtidigt funkar inte portarna i gatewayn men om man stänger av windowsME dator då funkar portarna som går till linux dator och om man sätter igång ME dator då slutar det funka direkt. En annan sak är om man stänger av firewallen i gatewayn då kommer man inte heller in genom portarna, jag har även laddat ner den nyaste firmware till gatewayn men den vill ändå inte funka, provade även med WindowsXP först men det blev likadant också, så jag tänkte att det kanske var fel i XP och provade med ME men inte då, samma sak. Gatewayn står som 192.168.0.1 och delar ut 192.168.0.121 (ME) och 192.168.0.108 (linux) och jag har gjort så att portarna skall öppnas till dessa. Har även precis samma fel på min Officeconnect wireless gateway men det står på ett helt annat ställe. Om någon skulle kunna hjälpa mig med detta problem skulle jag bli väldigt tacksam för det står helt stilla för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Vad för typ av uppkoppling använder BBB är det PPPoE som uppkoppling eller är det fast ip? Jag vet inte detta då jag har Telia Bredband men om det är PPPoE på båda datorerna så ställer detta till med problem då de tävlar om uppkopplingen i så fall. Enklast i fallet PPPoE är att ha gateway hantera detta endast. Är det fast ip har du på dhcp servern i gateway eller kör du NAT 1-1 vilket kräver fler ip addresser. Hur många adresser har du? Kan göra att du endast får en väg genom router om du inte har fler ip. Den dhcp server som finns i gateway kommer ihåg ip mot MAC address på nätverkskortet även om du slår av datorerna varför den är att rekommendera att använda i ditt fall då det är en enkel och fungerande lösning på fast adressering i nätverket.

 

Jag har för mig att OCSG leveraras med alla portar öppna från nätverket och ut. Vad vill du göra öppna virtuell server eller köra Messenger eller annat? Vilken meny använder du för att öppna portar, den allmänna virtuell server till nätverket eller den låsta mot ip och MAC address?

 

Ett forum för 3com på Broadbandreports.com kan nås genom länk http://www.broadbandreports.com/forum/equip,1

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-14 07:11:48 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ip jag får från BBB är dynamisk och är nu 213.114.232.102 och inne i gatewayn så kör den Nat "one to many".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde precis med BBB vad dom kör och det är inte PPPoe utan dynamisk ip och då måste jag sätta upp gatewayn för one-to-one istället för one-to-many, problemet med one-to-one är att jag måste köra statisk ip för att det ska fungera tydligen men hur kan jag göra det om bbb delar ut en dynamiskt IP till mig?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför alls använde en NAT-router? Som sagt, du får fem ip-adresser - stoppa in en billig switch istället och live happily ever after! ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte denna 3com produkt för att det är brandvägg och jag vill inte ha 4 st mjukvaro brandväggar på mina datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ att det måste vara FULL duplex 10Mbit på wan/uplink porten och inte något billigt skit som kör halv duplex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...