Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datum

sjohan

Recommended Posts

Hej

Jag har en hemsida som visar olika saker bl a lediga jobb. Dessa jobb ska sorteras efter sista ansökningsdatum. Den ska visa det jobbet som går ut snarast överst. Hur ska jag göra detta? Den sorterar ju i bokstavsordning. Jag antar att jag måste ha ett datum fält i databasen men då får jag skumt format på datumet. Vill att det ska stå typ 13 december. Inte 11/2/2002 12:06:04 AM eller nåt sånt. Jag har allt ordnat utom just själva datumbiten. Jag har ett formulär där man skriver in det lediga jobbet men då kommer datumet in som text i databasen och då sorterar den i bokstavsordning inte i månadsordning.

Någon som har en god ide på hur detta kan lösas?

Om du sparar datumet i db som text på formen "dd månadsnamn" och sedan försöker sortera så kommer du möjligtvis att få dd i rätt ordning, men men månadsnamnet blir ju som du säger i bokstavsordning. Databasen vet ju inte att det är datum när du sparar som text.

Förslag: Spara datum som riktiga datum i db, t ex date eller datetime. Då kan du spara datum t ex på formen ÅÅÅÅ-MM-DD, och du kan sortera korrekt.

Vill du absolut att det ska stå "13 december" istf "2002-12-13" vid utskrift på skärm, så får du koda en egen liten snutt som läser av månadsnumret i datumet och ersätter det med månadsnamnet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...