Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hercules prophet 9000


Ahlberg1

Rekommendera Poster

Hej,

menar du om just det kortet eller om Radeon 9000-kretsen är ok? Radeon 9000-kretsen är ok, en fördel är att den är modern och har hårdvarustöd för DirectX 8.1, medan t ex budgetkonkurrenten Geforce 4 MX stödjer DirectX 7.1 (och Geforce 4 Ti DirectX 8.0), men jag skulle nog välja ett kort med det det snabbare Radeon 9000 Pro med 64 MB istället för ett Radeon 9000 med 128 MB som jag antar att Herculeskortet har.

 

Sapphire och Connect3D gör också kort med Radeon, jag vet inte om just Hercules gör bättre kort, men de brukar vara lite dyrare, och det kanske beror på att de är ATIs agent i Europa?

 

128 MB kan vara bra inför framtida behov, men ett Radeon 9000 Pro är högre klockat, och det innebär att även ett 64 MB-kort slår ett Radeon 9000 med 128 MB i de flesta fall idag, dessutom kostar det oftast mindre. Se t ex den här testen:

 

http://www.techseekers.net/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&rop=showcontent&id=19

 

Ett Radeon 9000 Pro med 64 MB från Connect3D går att få för 1127:-. ett Radeon 9000 Pro med 128 MB går att få från Sapphire för 1375:- (retail båda två). Jag tror inte det ingår något mer än kortet då, men jämför gärna priserna med Hercules 9000 (utan Pro) 128 MB.

 

[inlägget ändrat 2002-11-13 15:29:23 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte blanda mig i :)

väljer mellan Sapphire Radeon 9000 Pro Atlantis 64 MB och Asus V8420 Ti4200 128 MB som dock kostar 600:- mer (1800:-). Jag har en P3 800 MHz och ska slänga in 512 RAM. Någon kommentar som lättar upp min beslutsångest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon kommentar som lättar upp min beslutsångest.

Nae :)

 

Vad ska du ha kortet till, spel bara eller du ska koppla in TV'n också?

Ska du inte använda din tv-out så köp Ti4200..annars så gäller Radeon kortet.

 

BTW. så finns ju Radeon 8500LE med och det är inget dåligt kort med DirectX 8.1 stöd och mycket bra tv-out...

 

Nu fick du mer att tänka på ;)

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uff, det finns ju en uppsjö alternativ.

 

Man ska alltså välja Radeon om man prioriterar TV-out.

 

trodde innan att ddr var standard på dagens kort men icke...ännu en aspekt att ta hänsyn till....vad ska man välja???

 

Radeon 9000 Pro 128 MB (Sapphire)

eller Radeon 8500LE 128 MB DDR (Crucial)

 

BTW vad gör att ATI:s tv-out är bättre? inställningar, upplösning..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt redan.

Hercules 3d prophet Radeon 8500LE 64mb

 

Vad som gör ati's tvout bättre...i princip allt, bla. 1024X768! kretsen är klart bättre än nvidias dito på både färg ok skärpa.

 

Jag vet för jag har ett GF Ti4200 med och den använder jag inte till tvout.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bara tacka för värdefullt tips, hoppas jag ;).

 

Det blev ett radeon 8500LE 128 MB DDR.

Verkade göra bra ifrån sig på madonions hemsida.

 

/erik

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast mitt sunkiga GF4 Ti klarar att komprimera 1024x768 till tv-utgången... inte för att jag förstår varför någon skulle vilja göra det egentligen, men i alla fall ;)

 

Det är lite andra faktorer som påverkar kvaliteten, men främst är det drivrutinsstödet - och ett vanligt svar ifrån support@nvidia.com på tv-utfrågor är "what tv-out? I don't know what you're talking about kid, leave us alone, we're tweaking our latest core för 3dmark!"...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...