Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med svenska...


Eminos

Rekommendera Poster

Någon som har lust o hjälpa mej hitta information om följande ord?...det är ett skolarbete det handlar om...har kollat i en hel del uppslagsböcker men inte hittat så mycket som jag behöver...ska ha en hel del, och svaren får vara "länkande" lr hur man ska säga...att om jag skriver om en sak och sedan övergår i en annan förklaring, fast om samma ord...äsch, ni fattar säkert...;)

 

1. Hybris

2. Sisyfosarbete

3. Narcisism

4. Pandoras ask

5. Oidipuskomplex

(6.) Trojansk häst (den är väl ganska enkel o hitta info om...;))

 

/Eminos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nog är det väl till att vara lite slö va............

Hybris = övermod

Sisyfos =att rulla en sten upp för ett berg dvs övermäktigt hoipplöst arbete

Narcicism från den grekiska guden narcissus eg narkissos = egenkärlek

Pandoras ask 0innehåller all lidanden och sjukdomar och spreds av pandora som på grund av sin nyfikenhet inte kunde låte bli att öppna dom

Oidipus= faderkomplex eller eg en pojkes

erotiska kärlek till sin mor med fadern som rival

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Oidipuskomplex kom från en berättelse eller vad man nu skall kall det där en son dödar sin far och gifter sig med sin mor eller något sånt.

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man va f*n...jag sa ju att jag hittade lite om varje ord...jag behöver 1 A4 om 2 ord...då blev det inte lika lätt...nää...;)

 

Tacksam för hjälp...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oidipuskomplex

 

oidipuskomplex, begrepp myntat av Freud i anslutning till den grekiska myten om kung Oidipus, som slog ihjäl sin far och äktade sin mor. Komplexet iakttogs av Freud i hans tidiga kliniska observationer och är en hörnsten i hans sexualteori. Det syftar främst på den 3-4-årige pojkens erotiskt färgade attraktion till modern och därav följande rivalitet med fadern. Motsvarigheten hos den unga flickan kallas elektrakomplex. Oidipus- och elektrakomplexen skall ses som naturliga faser i utvecklingen. De driftskonflikter som hänger samman med dem löses efter hand genom identifikation med föräldern av samma kön. Identifikationen bildar sedan kärnan i individens överjag. Hos pojkarna kan dock oidipuskomplexet enligt Freud övergå i ett kastrationskomplex. I sin rädsla för fadern låter pojken sin faktiska sexualitet överföras till överjaget, med förakt för (den kastrerade) kvinnan som följd. När flickan upptäcker sin brist reagerar hon med besvikelse, som dock kompenseras av önskan att få barn. Senare analytiker, t.ex. Lacan, betraktar fortfarande det oidipala triangelförhållandet far-mor-barn som grundläggande. Spekulationerna kring detta förhållande har fått hård kritik, inte minst Freuds bild av flickan/kvinnan som en kastrerad varelse, en stympad man. Den ursprungliga konstruktionen var naturligtvis på många sätt tidsbunden. Men tanken på erotisk attraktion mellan även mycket unga barn och föräldern av motsatt kön låter sig knappast bortförklaras.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlesökningar:

 

"the myth of Sisyphus"

 

hybris antiken -virus

 

narcissism antiken

 

"pandora's box" "greek mythology"

 

"oedipus complex" freud

 

"trojan horse" iliad -virus

 

Ska väl räcka till en mindre doktorsavhandling antar jag...

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt har med antiken att göra, oidipus är ett grekiskt drama av sofokles om kung oidipus som gifter sig med sin mor (av misstag bör tilläggas...).

 

Samma med allt det andra, sök i en myter och legender-bok om antiken så hittar du det säkert. Och läs Oidipus, den är både spännande och intressant!

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten är hybris inte övermod egentligen, det är släktskuld...Fast i modern betydelse är det övermod. Oidipus handlar om hybris, hur släktens skuld omvandlas i blodshämnd... Intriguing, eller hur!

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att man väldigt ofta hör ordet "oidipuskomplex" (relativt ofta i alla fall) och nästan aldrig "elektrakomplex" (tjejers motsvarighet).

 

Tycker jag.

 

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...