Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datoren slår sig av


grayhear

Rekommendera Poster

Hejsan!

JAg har XP Pro. och har ofta problemer med at datoren utan förvarsel slår sig av och startat om. Efteråt får jag melding om at systemet är återställt efter et alvarligt problem. Jag har kört Norton SystemWorks och det fixade en del problemer, men fortfarande så driver datoren och slår sig av eller avslutar vissa program som Explorer eller Words. En kompis av mig sa at några av problemen kunde bero på för mycke dam och värme vid fläkten?

Finns det nån som har några goda råd?

Kan det vara något fel på mina hårdvaru-komponenter mon tro?

 

Jag blir mycke glad för förslag [GUMMA]

 

(ursäkta för mina norsk/svenska felstavningar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att det är värmeproblem som din kompis säger, ska du ladda ner ex.vis MotherBoard Monitor för att kika cpu-tempen.

http://mbm.livewiredev.com

Vad har du för processor och moderkort?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

MBM går att ladda här t.ex.

http://users.pandora.be/ovan/MBM5210.EXE

[inlägget ändrat 2002-11-13 11:33:40 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt förslag!

 

Jag har en AMD K62/500 processor och Aopen AX59Pro, jag vet at min maskin inte är av dom största, men just nu blir det inget nyinnköp :o)

 

Skäll forsöka med ditt tips

 

Tack igjen

 

[inlägget ändrat 2002-11-13 11:59:21 av grayhear]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AMD K62/500 processor
Ja då måste jag nog tyvärr säga att det krävs en del för att tempen ska bli för hög. Är det mycke damm i datorn? Har du kunskapen som krävs kan det vara på sin plats att öppna den å blåsa rent. En isärskruvad bläckpenna är ett bra blås-munstycke. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycke!

 

At öppna datoren går fint, at skruva ut fläkten för at rengöra den tro jag kanske at jag får till (om nödvändigt).

 

Damsugaren och bläckpännan står klar till tjänst :o)

 

Håppas detta hjälper lite, annar måste jag gå den långa vägen i datordjungelen för at köpa ny (usj)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen behöver du inte skruva loss fläktarna för att göra rent dem. Blås med "nederdelen" av bläckpennan bara, så får du bort den värsta smutsen. Ta det lugnt med dammsugaren då den kan förstöra komponenterna i datorn. :/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...