Lindell Posted November 13, 2002 Share Posted November 13, 2002 Ett inbyggt modem i en Compaq Presario har slutat att fungera. Den ringer upp men lyckas inte ansluta. Har testat med ett pc card modem och det fungerar. Är det vanligt att inbyggda modem slutar fungera, och vad finns det att göra åt det. /Lindell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Lindqvist Posted November 13, 2002 Share Posted November 13, 2002 Hej! Eftersom det ringer upp fungerar troligen modemet. Du skriver inte vad du kör för operativ, men om det skulle vara någon Windows version så har du alltid nummersändaren. Prova och se om du kan ringa upp t ex din mobil. Prova skapa en ny anslutning mot din internet leverantör. Kolla så att du har rätt nummer. Ge oss lite mera information kanske!? // Magnus [inlägget ändrat 2002-11-13 10:47:48 av Magnus Lindqvist] Link to comment Share on other sites More sharing options...
bockstyre Posted November 13, 2002 Share Posted November 13, 2002 Hej Lindell, Det är väldigt frustrerande har varit med om exakt samma sak, fast på en Compaq Armada M700, compaq teknikerna var jävligt envisa o bråkade om att modemet inte va trasigt eftersom det ringde upp... men jag lyckades överbevisa dem.. jag öppnade datorn, tog ur det interna modemet ur sockeln, ersatte det med ett lika dant modem från en annan maskin. Och sedan fungerade då hur bra som helst att ansluta till en modempool.. Så stå på dej.. va hård mot compaqteknikerna.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindell Posted November 13, 2002 Author Share Posted November 13, 2002 Eftersom jag har provat pc card och de fungerade, och även provat andra anslutningar, så ligger problemet inte där. Jag använder XP. Någott jag märkt är att den tidvis är sen i uppringningen, så sen att telefonvakten hinner före, inte alltid. Om alla tre kryssrutorna i maskinvarufunktioner är avmarkerade, så ringer den upp som den ska, men får ej kontakt. Om man lyssnar blir tonen efter en stund entonig. Lyckas heller inte få modemljudet i högtalarna, utan lyssnar i ansluten telefon. Namnet på modemet enligt datorn är Generic softK56. Det är vad jag kan komma på just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindell Posted November 13, 2002 Author Share Posted November 13, 2002 Det är nog riktigt, men nu tänkte jag försöka lösa det själv, eller med hjälp av er. Som jag ser det så måste det vara instruktionen till vad modemet skall säga. Hur påverkas den, av drivrutinen eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.