Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Långa reparationstider

tigress

Recommended Posts

Lämnade för 6 veckor sen in min interna Sony DVD för reparation hos Elgiganten och jag väntar fortfarande på den.

När jag klagade på att det tog sån tid så sa dom att hade jag bråttom så har dom stans lägsta pris på DVD och det var bara att gå in i butiken och köpa en.

Tycker att dom förtjänar ett jätte blääää!

Håller med Andersson.

Smidighet mot kunder lönarsig alltid.

Visst blir det svinn, men i långa loppet tjänar företaget på det i allafall.

/Milkman

Rättade lite stavfel...

[inlägget ändrat 2002-11-13 10:23:54 av Milkman]

Glenn Larsson

Vissa företag som reparerar hårdvara har en ENORM inkö. Känner en del folk som sliter bakdelen av sig i ~16 timmar/dag för att få bukt med problemet. Så, ja, som andersson sa, byt ut emot en ny mojäng och skicka den andra för att bli reparerad vore smidigast... alla företag har inte fattat att skitsnack kostar mera än kortsidiga intäkter.

Lämnade för 6 veckor sen in min interna Sony DVD för reparation
Gäller det garantiärende har DE 5 veckor på sig att reparera den (från att de skickar iväg den) tills de har rätt att ge dig en ny. Om de nekar tycker jag att du ska kontakta konsument-tjofräsen å se vad de har å säga i frågan...

Det var mer än vad jag viste tack för informationen nu har jag något att ta till när jag ringer i morgon.

Ps: när jag pratade med dom på eftermiddagen sa dom att det troligen skulle ta ytterligare 2 veckor.

Jag är själv inne på min 4:e vecka i väntan på att min DVD skall bli reparerad. Den är dock inte köpt från elgiganten.

Börjar även jag blir mycket trött på att vänta..

Noiskiller; Jag har inte hört talas om den regeln innan, kan du ge mig en refferens där jag kan läsa om den så att jag blir mer insatt?

[inlägget ändrat 2002-11-13 23:53:48 av |Surfarn|]

På konsumentverket.se står det så här som förklaring till konsumentköplagen:

"Tidigare - före 1 juli 2002 - har näringsidkaren alltid haft rätt att reparera, om han erbjuder sig att göra detta direkt och reparationen kan ske inom skälig tid och utan väsentlig kostnad för konsumenten. Efter ett visst antal reparationsförsök av samma fel - normalt två försök - har konsumenten ofta fått rätt att häva köpet, det vill säga få pengarna tillbaka. Genom lagändringen den 1 juli 2002 har konsumenten fått större möjligheter att välja mellan att få felet avhjälpt och få ny vara. Väljer konsumenten ny vara ska han få det, om inte näringsidkaren visar att det är oproportionellt, det vill säga medför oskäliga kostnader för säljaren att ge konsumenten en annan vara i stället för att reparera. Först om säljaren visar detta har han rätt att reparera i stället för att ge ut en annan vara."

Den där 1 juli-regeln gäller om varan är köpt efter 1 juli.

Läs om hela KKL på

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

(måste kanske klippa å klistra den länken...)

----------

Ipsa scientia potestas est

Cloudberry skrev:

(måste kanske klippa å klistra den länken...)

Länken funkade bra, det gick ju även att lyssna på texten :-)

/Milkman

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...