Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DNS problem???

gyges

Recommended Posts

Kör två klienter (en xp och en 2000pro) mot en win 2000 server som är kopplad mot ett ADSL modem. Servern kör dhcp och DNS. Allt är reninstallerat och utan några speciella inställningar som inte hamnar under rubriken standard. Problemet är följande. Jag kan surfa på allt på min server. Allt funkar helt felfritt med uppkoppling till tele2 ADSL om den infon kan hjälpa. Men sedan komemr jävelskapet. Klienterna kan surfa på det mesta men vissa sidor vägrar kategoriskt. Det är inte sidor som är nere nej och det är inte udda sidor med plugins så inga dumma svar. Det är tex ikea.se gp.se icq.se mm mm. Sidorna är alltid de samma även efter ominstall. De laddar ca 1 min för att sedan visa Cannot find server or DNS Error. Vet att jag borde beskriva varenda lite nätverksintsällning men allt är standard och jag förstår inte hur det kan blockas i servern på något sätt helt utan några spärrar. Någon som har en ide..Please

Intresant problem, lite mer info kan behövas...

Vad använder du för nät internt (Vilket scope har DHCP-servern)?

Om du på klienterna använder nslookup, kan du då lösa upp de aktuella namnen till ip-adresser?

Om du från servern tar reda på vilken ip-adress t.ex icq.se har, kan du då surfa från klienterna genom att ange den?'

Jag tror spontant att det är DNS eller routingproblem, mina frågor borde reda ut vilket av de två...

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

Utan att vara expert på området skulle jag vilja säga att det är redirects som du har problem med, eftersom åtminståne två av de siter du nämnde använder sig av det.

Kanske ngn annan kan klargöra?

//Seb

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

scopet är 192.168.0.2 - 5.

Skulle vilja förstå det där bättre med nslookup men tyvärr så är min kunskap just där begränsad. hHur skall jag göra?

Skriver nslookup men svaret är kryptiskt. Vad borde det ge för svar?

Testade med att surfa med ip mot icq men det hjälpte inte.

Såhär kan du använda nslookup.

Starta det från commandoprompten ("nslookup")

Skriv det namn du vill fråga om ("www.icq.com")

Och vips så dyker ip-adressen till den maskinen upp.

Nu kan man leka en hel del mer med nslookup, men det tar vi inte här =).

Om du inte kommer fram till icq med ip-adressen heller så är det inte ett DNS-problem.

Seb är inne på redirects, kanske kan vara så. Jag förstår dock inte hur det kan ställa till problem.

Det kan även vara routing problem, fler tester behövs.

För säkerhetsskull vore det bra om du testar att köra

telnet www.icq.com 80

Då borde du få en tom skärm till svar. Tryck på lite tangenter och en massa enter så kommer det upp lite html-kod. Förmodligen kommer detta inte fungera för dig, eftersom det inte går via din browser.

Vad kan vara nästa steg? Kanske installera en sniffer på servern, så du ser vart dina försvunna paket tar vägen. Du kan hitta en på www.ethereal.com.

Ingen annan som har någon idé?

/Mn

- Använder servern extern DNS, eller bara sig själv?

- Använder klienterna endast din egen DNS, eller använder du även en secondary hos din ISP?

//Seb

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

Svar på frågan om extern DNS så är det sa att jag både har kört med enbart externa och enbart de som jag får tilldelat av inloggningsprogrammet mot tele2..Samma problem..Och då stämmer det lite som ni säger att det kanske inte är ett DNS problem.

Svaret på www.icq.com och nslookup är att jag inte kommer fram via IP heller.

skriver jag nslookup från klienterna så står det bara:

*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain

*** Default servers are not available

Default Server: UnKnown

Address: 192.168.0.1

Skriver jag sedan www.icq.com får jag följande meddelande:

> www.icq.com

Server: UnKnown

Address: 192.168.0.1

Non-authoritative answer:

Name: www.www-r.rotors.icq.com

Addresses: 64.12.164.65, 64.12.164.193

Aliases: www.icq.com

Vill tillägga att jag kan surfa utan problem på allt annat som sagt förutom ett visst antal sidor.

panik ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...