Joakim Andersson Posted December 10, 1999 Share Posted December 10, 1999 Jag funderar på hur man ska bära sig åt för att göra en ordentlig sökfunktion för sidan. Visst CGI-kan göra det åt mig och det finns script att hämta men problemet är att det mesta på sidan genereras från en databas men jag vill även kunna söka på de sidor som är statiska. Är det någon som har en idé om hur man kan börja. Helst i PHP och MySQL men även ASP och Access går bra. Tacksam för tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Corneliusson Posted December 11, 1999 Share Posted December 11, 1999 Hej! Jag kan beskriva hur du söker ur en databas iaf Alltid något du använder dig av kommandot LIKE kolla här: SQLStmt = "SELECT * FROM tab WHERE tab.Artikel LIKE '%%" & Request.Form("searchstr") & "%%' ORDER BY tab.Artikel" SET RS = Connection.Execute(SQLStmt) På sidan innan får du altså ha en form ruta där man anger vad man vill söka efter. sen kör du ju bara igenom det tex så här: <% If RS.EOF OR Request.Form("searchstr") = "" Then %> Din sökning gav inget resultat <% ELSE %> <% DO UNTIL RS.EOF %> Produkt: <% RS("Artikel") %> <% RS.MoveNext Loop %> <% RS.Close Connection.Close %> Hoppas det kommer till nån nytta Mvh Patrik aka Brimba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Gladh Posted December 11, 1999 Share Posted December 11, 1999 Det räcker med att skriva ett % framför och ett % bakom ordet du vill söka på.... de statiska sidorna som du vill söka på rekomenderas Index server som också följer med IIS det är precis det den är tillför... - Magnus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Friberg Posted December 12, 1999 Share Posted December 12, 1999 Hej På följande sida finns det en bra artikel om hur man kan göra textbaserad sökfunktion: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/120499-1.shtml MVH Anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joakim Andersson Posted December 12, 1999 Author Share Posted December 12, 1999 Kanonbra, tack så mycket, nu ska jag bara kombinera dessa tips så borde jag nog få orning på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.