Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla hd


lillen_009

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator och vill sätta in hårddisken från den gamla datorn i den nya datorn. På den har jag operativsystem, etc. På den nya hd:n har jag inget OS. Hur gör jag om jag ska flytta över gamla hd:n till nya datorn. Båda är Seagate -gamla 20 GB och nya 80 GB. Hur blir enhetsbeteckningarna?? Jag måste ju veta det när jag ska formatera nya hd:n. (kan inte mycket om BIOS, mm)

 

Det är väl den jag kör OS på som ska ha jumprarna på Master, den andra ska väl ha på Slave???

 

[inlägget ändrat 2002-11-12 20:26:26 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar inte att du köpt en ny dator utan OS ? Och utan att redan satt igång den ?

Det är väl den jag kör OS på som ska ha jumprarna på Master, den andra ska väl ha på Slave???

Ja. Prova lite vet ja'.

 

Beroende på vilket OS du kör så kan det bli lite problem om OS-hårddisken byter dator, du måste stoppa in OS-cd'n tex.

 

Fast jag skulle ju installera OS'et på den nya,bättre/tystare, hårddisken.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP hmmm, ja det fungerade då inte för mig att bara byta dator...

 

Men Mr.Weyland har uttryckt att det är bara att...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=356102#356136

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lätt är det inte med XP och inte med andra Windowsversioner heller...

 

XP kräver troligen en ny aktivering.

 

Andra Windows (och även XP) kommer att ge dig en dubbel uppsättning av allt med moderkortenas funktioner.

 

Är det en helt ny dator så är en ren nyinstallation alltid ett bättre val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag köpte hårddisken till min gamla dator begagnad (med XP Pro förinstallerad). Nya datorn har 1028 RAM och jag har bara ME på skiva, och det ska inte fungera med så mycket RAM, vad kan jag göra för att få állt att snurra med OS, spelar ingen roll om det är ME eller XP...

 

Kan man flytta över XP på något sätt och radera det från gamla hd:n eller måste man plocka ut 512 Mb RAM och lägga dem i byrålådan? Jag vill undvika att köpa XP Pro för 4500:-. XP Home duger inte eftersom jag vill ha IIS eller PWS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lätt är det inte med XP och inte med andra Windowsversioner heller...

 

Jodå, precis så lätt är det faktiskt. Men visst, omaktivering kommer att krävas förstås. Och som sagt, med Sysprep finns det inte en chans att få dubbla drivrutiner/entries eftersom hela drivrutinsdatabasen nukas ;)

 

(att det sedan kan vara lite svårt att aktivera sitt windows om man inte har en licens är juh en helt annan sak? ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-11-12 22:17:59 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du trycker på 'aktivera' när den frågar om det så kollar burken mot Microsoft om nyckeln som systemet installerats med är godkänd. Klart. Har du inte internetuppkoppling får du dock använda telefonen, lite krångligare, eftersom du behöver nyckeln i klartext.

 

2. Ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, antog att det är vad man får genomlida när man byter tillräckligt mycket hårdvara (typ moderkort) på en WinXP-installation för att den ska säga ifrån och kräva ny autorisering? :)

 

...har dock inte hänt mig hittills, fast de extrema hårdvarubytena på kontoret gäller juh WinXP med VLK (volymlicensnyckel), å då verkar det inte krävas någon omaktivering. (Dock kräver Office XP det trots VLK, jävligt irriterande måste jag säga ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...