Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken låter konstigt


Frill

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med min ganska så nya 80GB hårddisk. När jag har startat datorn så börjar hårddisken efter ett tag låta precis som när man startar datorn då hårddiskarna varvar upp. När den varvat upp följs det av ett "klickljud" och sen börjar den om igen för att fortsätta göra så ända tills man stänger av datorn.

Vad beror det på? Kan jag lämna in hårddisken och få en ny? Jag har garanti kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraschat ordentligt nu eller?

 

Nä - fasiken vad trist det är när trådskaparen inte kommer tillbaka!

 

Nästan så att jag vill ge ett minuspoäng :(

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är jag tillbaka... har varit lite upptagen så jag har inte haft tid.

Har lyssnat på de olika ljuden men inget av dem verkar stämma?

Hårddisken fungerar ju i övrigt, jag kan t.ex. lagra filer på den och det går hur bra som helst att läsa från den. Den kan ju inte ha kraschat eller nåt?

 

Nåt annat förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Jag känner igen det där. Igår (fredag 6/2) började min ena hårddisk låta konstigt (sekundär hårddisk SATA på 500Gb). Ljudet påminner om en diskettstation. Om jag går in och klickar runt i några mappar på hårddisken tystnar den, i ca 15-30 min.

 

Jag har kollat efter virus och spyware men inte hittat något. Inga processer som jag inte känner igen körs.

 

Vad gjorde jag då igår? Installerade spelet Gears of War och patchade upp detta. Det är det enda utöver det vanliga som jag gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMART bör vara påslaget i BIOS.

Låter hårddisken illa, är det antagligen fel på den. (Om det inte är något annat som börjat låta illa i datorn. Fläktar brukar det oftast vara.)

 

Kvaliteten på fläktar verkar ha gått ner rejält de senare åren. Burkar som står på 24/7 behöver fläktbyte efter 1-2 år, verkar det som.

 

Fläktarna går inte sönder, men lagrena börjar låta. 50.000 timmars MTBF verkar inte gälla längre som branschstandard.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...