Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ghost alternativ?

Camaro

Recommended Posts

Hejsan!

Skall konfiguera upp ett klassrum med 12st datorer, de kommer antagligen köra win98 eller XP och vara kopplade til en win2000 server.

Efterssom det är elever som kommer att använda datorerna är jag säker på att de kommer att krascha och att filer kommer försvinna m.m. ja ni vet.

Vad finns det då för alternativ för att hålla datorerna frächa? Skall jag köra med ghost och ha en image fil på CD, finns det några andra gratisprogramvaror för detta?

Mvh

Fredrik

Om det är åt en skola så borde dom väl ha råd att köpa in ghost, tror inte det är så fasligt dyrt? :)

Annars så är det väl ganska enkelt att begränsa vad dom kan göra i användarkontona. Om du kör XP eller 2k iaf...

/brorsan

www.brorsan.com

Jag tcyker att du ska kika på Microsoft RIS (Remote Installation Service). Det kräver dock ett AD, men det kanske inte är några problem.

RIS ingår i win2000 så det är helt gratis.

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I’m mine.

Ett alternativ som finns är att installera ett PCI kort i varje maskin som återställer hårddisken precis som den var vid varje uppstart. Kommer bara inte ihåg va de heter men det kan jag kolla upp om du vill...

----> 99% rätt är 100% fel <----

Det blir nog ghost, Jag skulle vilja lösa det så här: en image fil på servern som varje natt ghostas ut till klienterna (eller vid behov). det borde väl gå att göra?

Och att man ställer in policies som hindrar användarna för att göra de värsta grejerna.

//Fredrik

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...