Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbel händelse med Submit


Inkan

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Det enklaste svaret jag kan komma på som exakt matchar din kravspec är följande:

 

<form name="hejsan" action="nextpage.html" onSubmit="JavaScript:window.open('mailto:smurf@plopp.se');">
<input type="submit">
</form>

 

Men jag är inte riktigt säker på att det är den smartaste lösningen totalt sett - mest beroende på vad du egentligen är ute efter....

 

Det bästa kan måhända vara om man på mottagarsidan (nästa sida) kunde skicka mailet. Du kanske har möjlighet att skriva något i ex. ASP?

 

Om frågeställningen egentligen handlar om hur man får två saker att hända samtidigt, baserat på samma formulär, när man klickar på submit, finns det möjligen bättre sätt att lösa det - ex. med en osynlig frame, edyl...

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipset!

Det funkade bra med att öppna nästa sida samtidigt som Outlook öppnade sig i ett nytt fönster. Dock vill jag att mailet ska skickas med autoresponder. D v s när jag klickar på Submit ska man komma till nästa sida. I samma skede ska ett "tack-mail" med färdigt meddelande skickas till en viss adress. Förmodligen krävs en ASP-kod för detta.

 

Hälsningar

 

Inkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Ja, i sådana fall krävs ASP eller motsvarande på serversidan.

 

Vill du ha ett kodexempel för detta? (Eller ska jag tolka ditt svar som att du inte har tillgång till ASP..?)

 

Om du vill ha ett kodexempel måste jag ställa följande fråga: Har du stöd för CDONTS eller JMail? Eller något annat?

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Detta exempel förutsätter att CDONTS finns installerad på din server. Jag vill mena att det är det vanligaste, men JMail kan också förekomma, och det kan nog vara så att det är säkrare. Hur som helst - CDONTS får det bli:

 

<html>
<body>

<form action="test.asp" method="POST">
<input type="radio" name="sendmail" value="japp">Javisst<br>
<input type="radio" name="sendmail" value="nepp">Under inga omständigheter<br>
Subject:<input type="text" name="subject"><br>
Mail:<textarea name="body"></textarea>
<input type="Submit">
</form>

</body>
</html>

<%
IF (Request.Form("sendmail")="japp") THEN
SendMail "en@emailadress.se", "annan@emailadress.se", Request.Form("subject"), Request.Form("body"), "tredje@emailadress.se"
END IF

SUB SendMail (sender, receiver, subject, body, cc)
Set MyCDONTSMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
MyCDONTSMail.From = sender
MyCDONTSMail.To = receiver
IF (cc <> "") THEN
	MyCDONTSMail.cc= cc
END IF
MyCDONTSMail.Subject=subject
MyCDONTSMail.Body= body
MyCDONTSMail.Send
MyCDONTSMail = null
END SUB
%>

 

Spara som test.asp (eller byt action i formuläret till vad du nu vill kalla filen), och det bör funka...

 

Klickar man i "Javisst", så skickas ett mail. Annars inte. Jag tror det motsvarar din spec.....

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Har nu prövat koden du gav mig, dessvärre funkar det inte. Möjligt att jag inte har CDONTS, (vad är det?)

I ASP-koden har du skrivit

SendMail "en@emailadress.se", "annan@emailadress.se", Request.Form("subject"), Request.Form("body"), "tredje@emailadress.se"

En dum fråga: ska det vara olika mail-adresser?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

OK. Vad får du för felsvar?

 

(tja, det k a n vara olika mailadresser, men det behöver det ju inte... sender, receiver, cc kan ju gå till olika eller samma - som man vill..)

 

CDONTS är en komponent som ingår i ASP om man ska skicka mail. (Ett annat, kanske populärare alternativ, är JMail - någon har sagt att det är säkrare...)

 

/ Johan

 

[inlägget ändrat 2002-11-26 20:29:43 av Nollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inget felmeddelande alls. Det händer inget mer än att "sidan kan inte visas..." och att inget mail kommer fram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...