Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera dualboot


Kapten Klänning

Rekommendera Poster

Kapten Klänning

Jag har ett dual boot-system med W2K och XP. Eftersom det mesta fungerar u.a. med XP och jag dessutom börjar få lite ont om plats på min HD, funderar jag på att säga farväl till W2K. Men, jag har inte lyckats få reda på hur detta ska gå till. Bägge är installerade på samma partition. Kan man bara ta bort C:\WINNT...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapten Klänning, hur har du burit dig åt att få denna konfiguration ?

Har du installerat W2k innan XP ? Det antar jag att du gjort.

Prova att byt namn på C:\WINNT från XP, förutsatt att XP har en annan windowskatalog som C:\Windows

 

Starta om och kolla att det fungerar, om det gör det så kan du ta bort C:\WINNT som du bytte namn på.

 

Då kan du ändra/ta bort menyalternativet i boot.ini

återkom om hur ifall du inte vet hur.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-11 20:07:43 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapten Klänning

Burit mig åt och burit mig åt...? Det "blev" så när jag installerade XP ovanpå W2K. Jag tror att att jag tyckte det skulle vara bra att kunna backa om det skulle saknas för många drivrutiner, men det är historia nu.

Jag har döpt om WINNT-katalogen och startat om utan problem (XP ligger i C:\WINDOWS). Det borde alltså vara riskfritt att kasta WINNT? (Nej, jag kommer inte hålla dig ansvarig...) Det där med boot.ini, hur ändrar man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om du vill ut med win2k, så är det bara att kasta dem mappen (\winnt) det där med boot.ini, den hittar du i kontrollpanelen-system-advance...startup and recovery...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju Dreben redan svarat, men här ytterligare varianter...

 

boot.ini fix:

Antingen via kontrollpanelen->System->Avancerat->Start och återställning:Inställningar->Start:Redigera

Radera raden med W2k på.

 

Eller en mer DOS-hack-version är att:

(detta gör att det inte 'syns')

starta kommandotolken, gå till C:, skriv

attrib -r -s -h boot.ini

edit boot.ini

ta bort raden med W2k

spara boot.ini

attrib +r +s +h boot.ini

 

Om inte C:\Winnt-mappen du bytt namn på går att radera så skriv ifrån kommandotolken

attrib -r -s -h /S /D C:\WINNT-mappen-du-bytt-namn-på

 

så ska det gå bra...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-11 22:47:59 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...