Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 95 - XP


nord_viktor

Rekommendera Poster

Hehe, läste precis att ni försöker hjälpa en annan kille/tjej med att fixa skrivarproblem mellan hans datorer. OM man ändå kunde vara så lycklig.

Jag har försökt att koppla ihop mina två datorer, en med xp och en med win 95. Men jag får det inte att funka, båda nätverkskorten lyser. Men om jag går in på enhetshanteraren på win 95 datorn och sen nätverkskort så får jag upp ett gult frågetecken på mitt nätverkskort. Går jag då in på egenskaper på den så står det: Enhetsstatus: "Enhetsfel. Försök att ändra drivrutinen för enheten. Om det inte fungerar bör du titta i maskinvarudokumentationen. (code 2)."

Jag har installerat massa olika drivrutiner till kortet och det blir inga problem under installationen. Vad gör jag som är fel? Jag har ett Realtek Mentor PCT101TX.

Skulle vara tacksam om jag fick hjälp. OM det nu går att lösa förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nord_viktor!

 

Är det en märkesdator/-er du har?

Är det inte så har du väl installerat chipsetdrivarna för moderkortet?

 

Vet av egen erfarenhet att det kan strula rejält om man inte har installerat dessa. Kolla också så att du verkligen tryckt ned nätverkskortet ordentligt i kortplatsen.

 

Jag gjorde själv det misstaget för ett tag sedan, och hade ett helsicke vid installationen. Det löste sig inte förrän jag tryckt ned kortet ordentligt. Kortet hade gått upp på ena sidan. :)

 

Har du valt rätt kort i Maskinvaruinstallationen?

Det finns flera olika alternativ "Fast 10/100mb" med mera.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli lite problem om man har installerat fel drivrutin(speciellt när kortet liknar varann). Har märkt just detta med ett 3com kort, den skriver tydligen inte över all information när man installerar rätt drivrutin igen. Lösningen var att jag stoppade i ett kort av helt annat märke (d link), tog ur det igen och stoppade till baka 3com kortet och installerade rätt drv.

då funkade det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på vad det är för märke på min första dator, men den har aldrig nånsin krånglat och flyter på nästan lika bra som en 500Mhzare fasten det bara är en 133Mhzare. Jag har ingen aning om chipsetdrivarna för modekortet är installerat. Kan man kolla det? En sak som är säkert är att jag har tryckt ner kortet i alla fall. :)

 

Ifall jag har valt rätt i maskinvaruinstallationen...hehe...vet inte ens vad det är...

 

Tack på förhand.

 

p.s Har nog mycket att lära om nätverk tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad kortet använder sig av för drivrutinsfiler, ta bort dom manuellt, ta bort kortet i enhetshanteraren och installera om det från början. Det kanske fungerar :)

____________________

/brorsan

www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...