Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Personuppgifter


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag var inne på Agria Djurförsäkringars site och såg att de hade en kampanj. Kampanjen innebar att man kunde tipsa om personer som saknade försäkring på sina katter.

 

Uppgifterna Agria ville ha om personen var förnamn, efternamn, telefonnummer, mobiltelefonnummer och även kattens namn. Detta skulle sedan skickas till Agria och personen som tipsar skulle få en "tia-lott".

 

Även om dessa uppgifter inte publiceras på nätet så verkar det inte helt okej att göra på det här viset.

 

Själv är jag djurvän och tycker att alla katter ska ha en försäkring. Jag kunde dock inte låta bli att reflektera över denna kampanjen.

 

Kolla gärna på deras site: http://www.agria.se/ men ha ingen popup-stoppare på för kampanjen kommer nämligen i en popup.

 

Av rent intresse undrar jag om det är helt lagligt att göra som Agria gör?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av rent intresse undrar jag om det är helt lagligt att göra som Agria gör?

 

Jag ser inget hinder. Uppgifterna publiceras inte någonstans och det är aldrig förbjudet att tipsa om någon annan som behöver en vara eller tjänst. Däremot får man naturligtvis aldrig beställa något i en annans namn .

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror det inte på hur den handhar uppgifterna? För man får väl inte upprätta en databas med personuppgifter hur som helst?

 

/Johnny

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/

”Jag vet inte hur tredje världskriget kommer att utkämpas, men jag vet att fjärde världskriget kommer att utkämpas med stenar och käppar.”

Albert Einstein.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publicera uppgifter är väl en sak, att skapa ett opublicerat register med personuppgifter i en annan - och båda lär väl vara lika tveksamt tillåtna utan medgivande ifrån 'registranterna'?

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, sorry - dåligt ordval, "de som står i registret" menade jag..

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är inte helt lagligt då? Jag kollade på deras sida efter någon information om vad de gör med uppgifterna sen, jag hittade inget. Man skulle ju kunna misstänka att de säljer registret till något företag som vill veta vem som har katt och vilket telefonnummer den personen har. Sedan är väl frågan också ifall den som anmäler personen, alltså den som tipsar om personer som saknar försäkring till katten, är helt oskyldig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PUL var väl från början bland annat till för att man inte skulle få upprätta register på folk utan tillstånd? Huruvida registrena sedan var allmänt tillgängliga eller inte fick jag för mig inte spelade någon som helst roll? Jag antar att någon här kanske vet och kan upplysa oss? :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Rent privata register behöver inte några tillstånd. Dvs. register som du har på dina egna datorer och enbart använder som privatperson. Journalister behöver heller inga tillstånd.

 

Men alla andra (inklusive föreningar som typ fotbollslag) måste ha tillstånd.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får det vara slut på gissningsleken...

 

Numera behöver man INTE tillstånd för att föra "normala" register, dvs register som innehåller sådan information som är nödvändig för verksamhetens syfte, tex får en förening ha register över sina medlemmar samt därtill relevant information.

 

Det som däremot krävs, är att man anmäler till Datainspektionen att man har ett register och vad det innehåller samt syftet med det.

 

Enligt PUL måste man även informera de som finns i registret om vilka uppgifter som registreras och hur de kommer att användas.

 

Givetvis är det lite krångligare än så här, men läs vidare på http://www.datainspektionen.se/

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-13 00:40:10 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag känner att jag måste tydliggöra innebörden av de bestämmelser som reglerar Agria Djurförsäkrings insamlande av personuppgifter i syfte att bl.a. sända information om bolagets försäkringsprodukter till de personer som "tipsas om" i kampanjen.

 

Syftet med personuppgiftslagen är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter. Med behandling avses bl.a. insamling, registrering, användning och utlämnande av uppgifterna. Lagen är tillämplig avseende Agrias kampanj men insamlingen är helt i enlighet med Agrias beslutade ändamål för behandling av personuppgifter. I dessa har angivits att personuppgifter kan komma att användas för att informera om våra tjänster samt för att ge god service i övrigt.

 

Att använda uppgifterna för direkt marknadsföring är inte i strid mot lagen eftersom det får anses vara ett berättigat intresse hos bolaget att marknadsföra sina produkter på detta sätt. Dock får uppgifterna inte användas för direkt marknadsföring hos en person som redan finns i bolagets register men anmält att hon eller han motsatt sig sådan marknadsföring. Vidare beaktar Agria om någon anmält till SPAR eller NIX och avböjt direktreklam.

 

Jag vill försäkra att Agria Djurförsäkring behandlar personuppgifter i enlighet med gällande bestämmelser så att ingen skall behöva känna oro för den personliga integriteten.

 

Med vänlig hälsning,

 

Niclas Forsman, försäkringsjurist

Agria Djurförsäkring

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj!

 

Positivt och beundransvärt! Plus i kanten, tänk om alla företag gjorde så här. Det är annat än datorhandel.com med fleras respons. I och för sig var ju ämnet lite annorlunda där, men ändå.

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...