Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Citrix och lokalt mappade skrivare


PCTeknikern

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Scenariot är enligt följande:

 

3 Datasalar.

1 Nätverksskrivare i varje datasal som ligger utdelad på en skrivarserver.

NT 4.0 på alla maskinerna.

Varje dator mappar upp skrivaren som står i salen

mot LPT2: (ex. net use lpt2: \\skrivarserver\skrivare)

Citrixklienten är installerad på varje dator och autoskapar den lokala mappning till skrivaren.

2 st Citrix Metaframe XP servrar.

 

 

Problemet:

Vissa elever har problem att fel skrivare blir

uppmappad mot LPT2:

Dvs de kan vara i den ena datasalen och jobba. Korrekt skrivare blir uppmappad. Går jättebra att

skriva ut. De bytar datasal. Vissa får då problem med att skrivaren från föregående sal mappas upp istället för korrekt skrivare. Notera att i respektive sal ligger korrekt skript som mappar upp LPT2: mot skrivaren.

Detta händer slumpmässigt för vissa elever.

 

Någon som stött på detta problem tidigare.

 

Hoppas jag förklarade problemet på rätt sätt...

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att installera alla tre skrivarna direkt på Metaframe-servern?

Och se till att lokala skrivare INTE mappas upp när man loggar in med ICA-klienten?

Visserligen måste man vara uppmärksam på att ange vilken skrivare man vill använda när man kör Metaframe, men det fungerar bra mycket bättre än uppmappningar av lokalt installerade skrivare på klienterna..

 

(Tips: Installera en NUL-skrivare som heter "Välj skrivare" och sätt som default på terminalservrarna)

 

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får alla som loggar in mot terminalservrarna upp skrivarna då?

För när man på windows 2000 maskiner ansluter till nätverkskrivare måste man lägga upp dem per profil. En av anledningarna till att man använder en mappning t.ex. lpt2...kanske jag har fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får alla som loggar in mot terminalservrarna upp skrivarna då?

Om man installerar dem som nätverksskrivare så blir de profilbaserade.

Men om du skapar en ny lokal TCP/IP-port på servern så ligger den på maskinnivå, och därmed kommer alla användare automagiskt att få tillgång till dem.

Nackdelen är förstås att du får olika utskriftsköer för utskrifter från Metaframe och lokalt från klienterna.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen kan jag ju inte dela ut förrän jag testat den vinnande lösningen eller hur :>)

 

Testar just nu ditt tips :>)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering angående problemet.

Upptäckte när jag kollade på våra två citrixservrar att Autocreatade skrivare inte mappas av på Citrixen vid utloggning.

 

Har testat att lägga in i det lokala skrivaruppmappningskriptet på varje klient att den skall mappa av eventuella uppmappade skrivare innan den skall mappa upp den riktiga...fungerade inte. Dvs fortfarande följer fel skrivare med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...