Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga ut bilder på personer?


FiEnD

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt ha några funktioner på min framtida hemsida. En av dem är dagens bild och en annan är bildarkiv med bilder från fester och andra trevliga tillställningar.

 

Hur är det. Måste jag ha medgivande från alla personerna på bilderna ifall jag får publicera bilden på min sida? Eller hur funkar det?

Om jag tex tar en översiktsbild på en fest och sen så är det 1 person av 30 som klagar "Nä, visa inte bilden, jag har morgonfrilla"..

 

Hur ska man göra?

Någon som vet?

 

Tack på förhand.

Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det på www.pul.nu

Tydligen får man inte publicera bilder. Speciellt inte festarbilder. Suck.

 

Sånt är surtigt! :(

 

Inte orkar man gå och fråga precis alla på festerna om precis alla har godkänt precis alla bilder.. gah /=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det på www.pul.nu

 

Kan du posta en direktlänk? Jag hittade "vad gäller för bilder på nätet", men man måste ha java, och jag orkar inte installera det nu.. :)

 

Antar att man inte behöver java för att läsa dokumentet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Många verkar ha som praxis att först lägga upp bilderna och endast ta bort dem om någon klagar:

 

Vill du inte vara med på bild?

Maila oss:

 

Exemplet är från http://www.mandarin.nu/

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många verkar ha som praxis att först lägga upp bilderna och endast ta bort dem om någon klagar

 

Jo, det tycker jag känns som en schysst kompromiss. Har man tusentals bilder är det omöjligt att fråga alla om tillstånd för att lägga upp dem.

 

Ett alternativ är att man har nån slags RL-motsvarighet till licenser: genom att vara på denna fest / köpa denna biljett / eller liknande.. godkänner du att bilder på dig publiceras på nätet.

 

Men det känns lite.. formellt och tråkigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kan du ställa dig frågan. Finns det något på bilden som inte är normalt, någon som skulle uppfatta det som att de skämmer ut sig själva. Rent lagligt är det som tidigare sagts inte korrekt, men...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kan du ställa dig frågan. Finns det något på bilden som inte är normalt, någon som skulle uppfatta det som att de skämmer ut sig själva. Rent lagligt är det som tidigare sagts inte korrekt, men...

 

Jo, det var det jag menade. Använda sunt förnuft helt enkelt.

 

Precis som att jag cyklar mot rött mitt i natten i stället för att vänta någon timme på att det ska komma en bil så att ljuset slår om. Fast man egentligen inte får.

 

Eeh.. jag ska nog lägga ner mina liknelser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..fast våra trafikljus slår om för min cykel åtmistone ;)

 

Har själv aldrig varit med om det. Jag är tacksam om de slår om när jag kör bil.

 

Diskuterade vi inte detta för nån månad sen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast vi diskuterade vad trafikljusen reagerade på tror jag? :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...