Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redirect beroende på domän


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Så har man reggat en domän och vill peka runt sub-domänerna lite. Hos http://www.registrera-doman.st kan man peka upp till (?) 15 st sub-domäner såsom wap.min-domän.com mm.

MEN man kan bara peka till rena ip-adresser. Och när jag bara äger en endaste sådan blir det ju genast lite lurigt.

Min tanke var att asp-koden läste av sökvägen man slagit in och sedan kastade vidare, så att wap.min-domän.com kastas vidare till "mitt-ip"/wap/.

request.servervariables("url") fångar ju bara upp det som står EFTER domänen, vilket inte är intressant i detta fallet.

 

Några tips?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Som vanligt - precis när man gjort inlägget hittar man det man sökt i en halvtimme.

Request.servervariables("SERVER_NAME") verkar ta fram det jag söker. Ska testa lite till.

[inlägget ändrat 2002-11-11 08:31:28 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För efterkommande nyfikna kan jag säga att detta löste mina problem.

if request.servervariables("SERVER_NAME") = "wap.min-domän.com" then
response.redirect "wap.asp"
end if

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Det sägs att den som inte frågar inte lär sig något.. hehe, tja vem vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är vad du vill göra, men i iis är det inga problem att ha flera domäner under samma ip.

T ex:

www.a.domain.com -> 192.168.0.1

www.b.domain.com -> 192.168.0.1

 

Det man gör är att lägga upp fler "Web sites" i iis-managern och konfa dem med olika host headers.

Är det något sådan du är ute efter?

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man gör är att lägga upp fler "Web sites" i iis-managern och konfa dem med olika host headers.

Är det något sådan du är ute efter?

Det där lät intressant.

Host headers? Har du lust att förtydliga??

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla under:

Internet Services Manager (finns under adm verktyg)

Egenskaper för din web site

På fliken web site, klicka på Advanced ...

Det står troligen något liknande:

IP (All unassigned) Port 80 Host header (tom)

Här kan du fylla i att en viss web site hör ihop med ett domännamn.

Skriver du t ex www.a.domain.com, kommer web siten bara användas när webbläsaren frågar efter http://www.a.domain.com/

Du kan också lägga till flera web siter från managern och sätta deras host header till något annat, och presto - flera domäner under samma ip!

Hojta om jag är för luddig, det är måndag... :)

/

 

[inlägget ändrat 2002-11-11 10:30:50 av nop4e71]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det var du som var luddig eller om det är mina njurar som inte börjat tänka än. ;)

 

Trycker jag avancerat kan jag även trycka Lägg till...

Där har jag fälten IP-adress, TCP-port och Rubriknamn för värd.

IP-adressen måste vara ett IP-nr så jag kan ej skriva någon domän där. TCP-port blir väl 80 misstänker jag. Och rubrik..? Nu har jag tappat bort mig. Säg att jag vill lägga till min wap-sida. Sökvägen är wwwroot/wap/ men domänen är wap.mindomän.com. Steg för steg så ska vi se om jag vaknar till... ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg just att det inte går att ha flera web sites i iis, om man inte kör serverversion.
*mumlar tyst om j#a skit å otyg*

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - går på lunch å surar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! Såg just att det inte går att ha flera web sites i iis, om man inte kör serverversion.

 

Jodå det går visst. Du måste dock sno IISadmin mappen från Serverversionen. Du kan dock inte köra dem samtidigt. :/

 

*mumlar tyst om j#a skit å otyg*

 

Där måste jag dock hålla med om att det är ett sabla otyg.

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2002-11-11 12:32:48 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste dock sno IISadmin mappen från Serverversionen.
Ja nu kör jag ju faktiskt XP Pro, och min gamla server är 2000 så det får nog bli någon kompromiss. Tur att jag bara kör i eget test och provar-syfte. :)

 

Tack för die hilfe!

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Konstaterade att koden jag började den här tråden med, inte var så dum trots allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*mumlar tyst om j#a skit å otyg*

Hur ska man tolka detta ?

 

Det fungerar med redirect enligt det ovan, men du skulle helst vilja kontrollera det genom IIS ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koncist: Har du serveroperativ, inga problem. Annars kan du mod:a litet som JANspeed påpekar, men bara köra en av siterna samtidigt. Alternativet är att köra NoiseKillsers DRS (Dynamic Redirect Solution) Tm :)

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DRS (Dynamic Redirect Solution)
Åh en förkortning till...

 

Bara för att krångla till det lite, vad händer om man surfar dit via bara IP-adressen ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man angett en host header och surfar dit med bara ip får man ett trevligt "No web site configured at this address" :)

Tex om man angett www.domain.com för 192.168.0.1 och surfar direkt till 192.168.0.1.

Det man (jag) brukar göra är att ha en "default web site" utan host header som tar den trafiken och styra det andra med host headers.

Eller tänkte du på skriptlösningen ovan?

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man tolka detta ?

 

Det fungerar med redirect enligt det ovan, men du skulle helst vilja kontrollera det genom IIS ?

Jo jag löste det med några if-satser, lite tråkigt att wappen måste ladda 2 sidor innan den är framme men det får gå.

Kikade lite i serverns (Win2k serverns) inställningar men kunde inte hitta någon Multiple-tjogrejs.. :/

DRS var nytt för mig, men det lär bli användbart. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

[inlägget ändrat 2002-11-11 14:50:19 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinsamhetsvarning utfärdas

Hade helt och hållet missat att man i registreringen kunde välja URL redirect och skriva in direkta sökvägen. Usch va dum man kan känna sig ibland. :(

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på web mappen under din dator i Internet Services Manager, så ska du ha ett alternativ Add Web site. Det är det som är hela prylen - då kan du ställa in olika host headers till olika sites. Och alla använder samma ip. :)

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på web mappen under din dator i Internet Services Manager, så ska du ha ett alternativ Add Web site.
True true. Hade jag inte hittat URL redirect:en hade detta varit en lämplig lösning.

Tack för infon!

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...