Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Migrera från Linux(RH) till FreeBSD


Mattias C

Rekommendera Poster

Hej!

 

Driver en webbserver (Apache/PHP/mySQL) med runt 70 användare som ansluter med ftp eller samba för att komma åt sina hemsidekonton.

 

I dagsläget kör vi redhat7 men har tänkt uppgradera hela systemet. Har lite funderingar på att då gå över till FreeBSD istället. Vad jag förstått så hanterar FreeBSD användarna på ett annat sätt (inte /etc/passwd och /etc/shadow) så ett problem kan vara att flytta över alla användare och deras lösenord på ett smidigt sätt.

 

Någon som gjort en liknande migeation och kan ge lite tips hur man löser dylika problem och vad som mer kan vara bra att tänka på. Eller kanske någon som helt vill avråda från det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör inte vålla några större bekymmer. FreeBSD använder två filer för konton, /etc/passwd och /etc/master.passwd . passwd-filen innehåller inga lösenord, vilket där

emot master.passwd gör (krypterade förstås). Om det inte redan finns script för att göra migreringen så kan du nog göra ett enkelt själv i t ex perl, för att skapa passwd och master.passwd. Utifrån dessa kan du sedan bygga upp pw.db (passwd-databasen).

 

Lite orelaterat, men se mitt svar för ett par dagar sedan i detta forum om hur man fixar svenska tecken i FreeBSD. Lösningen är inte helt uppenbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en testinstallation på en annan burk för att göra lite tester.

 

Men det verkar som krypteringsalgoritmen för lösenorden skiljer sig åt för samma lösenord blir olika krypterat i /etc/shadow och etc/master.passwd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan välja mellan DES och MD5 (och man väljer förstås MD5). Dock blir jag inte riktigt klok på hur detta hanteras, enligt min erfarenhet blir lösenorden krypterade mha DES när man först skapar ett konto, men när jag sedan byter lösenord så är det nya lösenordet krypterat med MD5. Hur som helst är det inga problem, FreeBSD kan hantera en lösenordsfil med blandade krypteringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...