Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länka ihop två st små LAN ?


Callahan75

Rekommendera Poster

Vilket är det enklaste sättet att länka ihop två st LAN med varsin router ?

 

Internadresserna bakom den båda router:na är 100.0.0.x

 

Den ena routern är en Netgear RP614.

 

Ska man lägga in ruttarna på datorerna eller i routrarna, vilket är enklast ? Det handlar om tre datorer i varje LAN ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internadresserna bakom den båda router:na är 100.0.0.x

Jag gissar att du har skrivit fel och menar 10.0.0.x.

Du behöver upprätta en VPN-anslutning mellan näten.

För det ändamålet behöver du en VPN-router i varje ände, ex Netgear FVS318.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det beror ju lite på. Callahan säger inte om de två LANen ligger på två skilda platser och att han behöver accessa de via internet. Om det är så (vilket det säkert är) så är väl VPN det smartaste alternativet.

 

Är det så att han har två LAN i samma byggnad så räcker det ju med att sätta upp en gateway och se till så att LANen inte krockar med varandra adressmässigt.

 

--

Some say I am crazy..but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LAN:en är skilda åt och trafiken ska gå via Internet. Kryptering behövs ej, så VPN behövs ej. Vi ska bara skicka lite filer emellan, köra lite spel mm så vi behöver öppna lite portar. (port forawarding i routern)

 

Jag vet att det ska gå att koppla ihop dem med route add kommandot i W2K, frågan är bara hur ?

 

route add dest networkadress MASK gatewayadr metricX interface

 

1) Vilken gatewayadr ska man ange ? jag gissar att det är den externa adressen på destinations LAN:ets router man ska ange där, eller ?

 

2) hur räknar man fram metric talet (antal hopp?), gör det något om man tar ett för stort eller för litet värde metric tal. Måste man ange metric talet ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det ska gå att koppla ihop dem med route add kommandot i W2K, frågan är bara hur

Nej, det går inte.

Du kan inte sitta på ena siten och adressera en dator på den andra siten om ni använder svartadresser (10.x.x.x), utan att använda nån form av VPN.

VPN innebär nödvändigtvis inte kryptering.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du lägger in en port forwarding i routern att skicka vidare till datorn på insidan borde det fungera även med privata adresser/icke routbara adresser, eller ?

 

Adresserna på insidan är 100.0.0.x inte 10.0.0.x

Går det att lägga upp ett VPN med Windows2000 professional dvs mellan

två datorer med W2K pro ?

 

Jag vill inte använda mig av W2K server...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med portforwarding kan du juh bara styra en specifik tjänst vidare till en specifik dator i ditt privata nät...

 

Ja det går att koppla upp ett VPN mellan två Win2k-pro-burkar och det är dessutom väldigt enkelt sålänge åtminstone den ena änden har en publik ip-adress (eller portforwarding satt från nat-routern).

 

I övrigt blev jag nyfiken på nätet 100.0.0.0 - vad tusan är det för nät? Inte är det reserverat för privat bruk, eller?

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åtminstone den ena änden har en publik ip-adress

Det behövs en publik adress i andra änden också. ;)

 

Det är lite mer jox med att koppla ihop två LAN jämfört med två datorer.

Om ni bara skall dela filer och liknande så går det ju utmärkt att forwarda lite NetBIOS-portar i routrarna. Ni adresserar naturligtvis den andres publika IP-adress då.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs en publik adress i andra änden också. ;)

 

Det tror jag inte? Har klart för mig att Janspeed kopplade upp sig via WinXPs VPN-anslutning till min burk (publik ip), och hans burk har en privat IP bakom en dlink-brandvägg. Men jag kan minnas fel, som vanligt ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Anp menade att det måste finnas två publika IP nånstans på vägen (om man inte sitter på samma svarta nät dårå), om det privata nätet inte sitter fast i en public nod nånstans på vägen lär den få svårt att hitta till den andra sidan.

 

[inlägget ändrat 2002-11-12 23:58:25 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är juh sant, VPN förutsätter juh att de nät/datorer som ska länkas ihop har tillgång till internet.. vilket juh på ett eller annat sett sker via en publik ip i slutändan?

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...