Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD eller INTEL


Nicke75

Rekommendera Poster

Jag har en dator som står på 24 tim dygnet så jag undrar.

Nu när jag ska uppgradera datorn vad ska jag köpa endel säger att amd tål mindre värme än intel stämmer detta.

mina tidigare datorer har varigt amd men efter ca 6mån drift 24 tim på dag så briner dom upp eller gårsönder

ÄR INTEL BÄTTRE ÄN AMD

och vad bör jag ha för kylning till detta .jag kör bara grafik (video) spel mm.

 

hoppas på svar snarast då min dator nu har gått sönder och jag måste köpa ny snarast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte hur mycket värme Intel tål - men fördelen med Intels processorer är snarare att de inte genererar lika mycket värme (den största fördelen med det tycker jag är att du kan komma undan med en mycket tystare processorfläkt)

 

Vad gäller stabilitet så tror jag inte du kommer märka någon skillnad mellan Intel och AMD.

 

http://www.kylning.com/ så finns det en del du kan kolla på.

 

hoppas på svar snarast då min dator nu har gått sönder och jag måste köpa ny snarast

 

Hela datorn har väl inte pajjat? - Vet du var felet ligger?

Kan ju räcka med att byta ut grafikkortet eller nåt annat. Sen så kan du ju återvinna en hel del från den burken (om du inte vill uppgradera det mesta).

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men efter ca 6mån drift 24 tim på dag så briner dom upp eller gårsönder

"

Har du förverkat all garanti?

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Även en Intel kan ju säkert brinna upp om du inte sörjer för bra kylning. Jag har själv en AMD och den har jag på 24/7 när jag har semester och liknande, men än har den inte brunnit upp.

 

Ämnet Intel vs AMD har ju diskuterats tidigare på Eforum. Söker du så lär du säkert hitta tråden. Sist jag stötte på den så var där över 40 inlägg.

 

Diskussionen är lite fånig, för att man väljer ju det man tycker bäst om, tycker jag.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon gjort några beräkningar på hur lång tid det tar att tjäna in prisgapet mellan AMD och INTEL (för samma prestanda) genom INTELprocessorernas lägre strömförbrukning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Här hittade jag senaste tråden AMD vs Intel (P4 i det fallet)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=355270#355884

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje, en P4 kan inte brinna upp.. tekniskt omöjligt - såvida du inte tuttar på den eftersom den stänger av sig själv helt om det blir för varmt.

 

.wey

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget är omöjligt :)

Dock är det som du säger svårt pga. att den klockar ner sig.

 

Att datorn har "brunnit" upp så beror det nog på att det är för dålig kylning eller för mycket överklockning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en liten beräkning:

 

En Intel P4, 2.0GHz kostar idag, 13 nov, 2178kr hos datorbutiken.com

 

En AMD XP2000+ (1666MHz), kostar 982kr.

Prisskillnaden är alltså 1196kr. Strömförbrukningen för AMD-processorn är 61.3W (max) och för Intel-processorn 54.3W (max). Dessa siffror enligt http://users.erols.com/chare/elec.htm .

 

Skillnaden i effektförbrukning är alltså 7W. Frågan blir då: Hur länge kan man driva en 7W-last för 1196kr. Antag att en kilowattimme kostar 80 öre. Då blir det alltså 1196/(0.007*0.80) timmar = 213571 timmar, eller ca 24 år. Jag tror att jag hunnit köpa en ny processor innan dess...

 

Om det är nån som har synpunkter på uträkningen så är det bara att skriva, men jag tror att den är korrekt (enhetsanalys stämmer iaf). Möjligen är det så att folk överskattar skillnaderna i effektförbrukning mellan AMD och Intel...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...