Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa arr i Cubasis?


Kristianstad

Rekommendera Poster

Jag brukar skriva lite låtar - radiopop och schlager. Bl.a. skickade jag in en låt till nästa års Melodifestival. Tyvärr kom den inte med...

Jag gör musiken, en annan skriver texten!

En gammal musiklärare som jag spelat keyboard hos har en stor, egen, studio och erbjöd sig att gratis skapa arrengemanget, vilket han också gjorde. Han använde sig utav Cubase och låten blev faktiskt riktigt bra!

 

Dock är han en stressad person och jag har inte samvete att anlita honom varje gång. Dessutom hade det kännts skönt att göra allt själv.

 

Jag har haft programmet Cubasis i några år. Till det har jag ett keyboard, vilket ju borde räcka till att skapa arrangemanget till en låt.

 

Det jag har är noter och texten. Hur gör jag det själv?

 

Tacksam för tips och kanske någon guide!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok, du har alltså en dator och ett keyboard till ditt förfogande för att spela in arret?...bra

 

Vad har du för ljudkort?, om det är ett SB Live/Audigy, så kan du börja med att ladda ner dessa drivrutiner ( http://www.kxproject.com ) ...sen får du bekanta dej med drivrutinerna (kX), om du undrar något angående drivrutinera så får du fråga, jag är ganska insatt i projektet...;)

 

Sedan kan du spela in spår för spår, instrument för instrument i Cubasis...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vad det är för något ljudkort. Datorn har några år på nacken, så det är nog inte det bästa...

 

Att man skall spela in spår för spår det vet jag. Men hur gör jag bra trumkomp, t.ex.? Måste jag vara trummis för att kunna skapa trumljud? :)

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cubase/Cubasis är ju typ asbra å använda midi till, om man har ett midiinterface å midi/utgång på instrumetet. I min synth så har jag inbyggt midiinterface så spelar jag in allt i midi och redigerar i cubase å sen så spelar jag upp det i

synthen igen.

 

Då har du suveränt ljud å inga fel, å allt blir skitbra, sen kan man bara spela in allt. Ska man va ännu tuffare har man en turbodyr synthmodul med.

 

Spelar du in analogt hela tiden blir det mycket svårare att klippa å ha sig å sen kan man ändra vad som helst i midi, typ hastigeten å hur tight allt ska va.

 

[inlägget ändrat 2002-11-09 21:29:25 av Pepino]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du försöka kolla vad det är för ljudkort, tryck [WIN] + [Pause], och kolla där drivrutinera är, glömt vad det heter, är lite borta idá...;)

 

Om du har trummljud på keyboardet så får du spela in på så sett, enklast tror jag är om du har automatkomp...lr så tar du trumma för trumma så att säga...du måste ju kunna lite om hur instrumentet ska låta förståss, inte behöver du vá trummis...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Pontus östlund

Ett grymt program för att göra grunderna (trummor, bas, stråkar, blås eller vad det nu kan vara) till en låt är Reason 2. Det kan vara lite knepigt att komma igång med men sen kan man få till ruggigt bra grejer.

 

Det finns dessutom en uppsjö av bra "ljudbankar" att fylla på med för vissa av de som följer med är lite sunkiga (främst blåset som är med från scratch).

 

Dessutom är det ett svensk företag som gör programmet.

http://www.propellerheads.se/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...