Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.dat-fil


Liv

Rekommendera Poster

HJälp en okunnig!

Jag har fått en .dat-fil som bilaga till ett mail.Vad är det för fil? Filen öppnas nu i anteckningar och är oläslig. Vad göra?

Liv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste kanske förtydliga mej. Jag är intresserad att få vad för slags fil en .dat-fil är. Ska den öppnas med ett speciellt program?

Liv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dat" är en förkortning för data. Det kan vara vad 17 som helst. Om du inte kommer på det själv måste du fråga den som skickat det till dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begrep inte mycket av vad som sas på hemsidan. Spelar det någon roll vad filen heter? Jag tror det var winmail.dat

Liv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte. Visst gick den att öppna i word med rtf-ändelsen, men den var fortfarande helt oläslig!!. Tack för tipset ändå!

Liv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Liv!

 

En dat-fil är en registerfil som ett Windowsprogram använder sig av. Varför det kommit med i mailet till dig förstår jag inte.

 

Så här skriver TipMail om dat-filer:

.dat är en Registerdatafil (databasfil).

som används av flera olika program

och bör därför inte plockas bort.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-09 20:12:57 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Nu verkar det hela ha blivit något förvirrat, så det är väl bäst jag reder ut det hela.

 

En .dat-fil kan innehålla precis vad som helst. Det går inte att säga generellt vad det är, (annat än att det är "någonting"), utan det bestämms av sammanhanget. I ditt fall är det upp till avsändaren att berätta vad det är. Det finns inget annat sätt att ta reda på det än att gissa.

 

Men eftersom du sa att filen hette winmail.dat så låter det som Maratonmannen hittade väldigt rimligt. Alltså, att programmet Microsoft Exchange har som standardinställning att alltid skicka med filen winmail.dat som talar om var avsändaren har använt fetstil, kursiv text samt vilka typsnitt han använde. Detta är naturligtvis meningslös information, så det är bara för dig att strunta i. Du kan ju be avsändaren att följa instruktionerna på länken som Maratonmannen gav för att ställa in sitt e-postprogram rätt så det inte skickar denna onödiga fil.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...