Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mail i asp


sirking

Rekommendera Poster

någon som vet om det är svårt att göra en sida i asp för att kunna ta emot och skicka mail (likt hotmail.com).

 

behöver man några specialprogram eller finns dessa funktioner med i iis (skicka och ta emot mail till exempel)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skicka mail kan man använda CDONTS eller JMail. Däremot tror jag det är svårare att ta emot mail. Nu vet jag inte om det är hotmail du vill kunna ta emot eller om det är egen e-post under egen domän. För att Ta emot mail måste du ha en server som de lagras på (dvs om det inte är hotmail, e dyl)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som lillen_009 säger så måste du ha en MAILserver och en SMTPserver och en lagringserver förutom din WEBserver (nu kan det vara samma maskin)

 

När du satt upp dessa 3 maskiner så behöver du en komponent som kan skicka och hämta email via SMTP/POP3. En av JMAIL's versioner klara av att hämta POP3 mail så den kan du använda om du vill.

 

Det är dock inte enkelt och om du saknar kunskap om vad du behöver så lär du få svårt att få allt att fungera som du vill, men här kommer en punkt lista att börja med.

 

1. Skaffa en MAILserver

2. Koppla en/flera domäner till denna mailserver.

3. Sätt upp din lagringsserver (kanske en databasserver typ MSSQL)

4. Sätt upp IIS och installera en komponent som kan hämta och skicka mail

5. Skapa din sidor för att hämta/skick/lagra alla mail, räkna med minst ett 50 tal sidor för att få allt på ett bra och strukturerat sätt.

 

Tja det var några huvudpunkter...

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Det här var en gammal tråd men jag undrar en sak ändå.

Om jag nu inte kan använda jMail, utan jag ligger på en Linux-server, vad har jag för möjligheter för att ta emot mail?

Jag har Sun asp.

Tack för alla tips

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...