Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pipande skärm


cibbe

Rekommendera Poster

Hej

 

Köpte för ett tag sedan ett datorpaket från siba, som jag ångrar djupt.

På ett halv år har jag fått bytra skärm 2 ggr.Den första började pipa och den andra small efter två veckors användning och nu är jag inte på den 3 skärmen. Även den har nu börjat pipa.

Skärmen är av typen/märket S70 och vet någon varför skärmen piper och om det gör något eller kommer att göra något längre fram eller om det bara är en distraherande liten sak man grämer sig om.

En detalaj är att den bara tycks pipa vid användning av windows 2000 och *ibland* med Windows XP, men inte med ME. Några tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Jag menar att det är fel på skärmen då den inte skall låta. Jag hade en gammal Samsung skärm som efter 3 år började låta med en hög ton, att en ny skärm beter sig på samma sätt är konstigt då detta är ofta ett ålderstecken. Du har säkert också hört liknande om gamla tv apparater. Du har garanti, gå och byt. I detta fall så skulle jag antingen försöka häva köpet och kräva pengar tillbaka eller kräva byte till annat skärmmärke då de har haft 3 tillfällen att åtgärda felet. Andra saker som du kan titta på är att se till att använda ett jordat uttag och eliminera andra störningar. Lite skämtsamt; låter det lika mycket med ett annat bildskärmskort, finns det nya drivrutiner till kortet. Se även till att inte någon microvågsugn står brevid skärmen. :-)

 

En liten diskussion om liknande problem finns att läsa på länken nedan.

 

http://www.dslreports.com/forum/remark,4740173~root=hard~mode=flat

[inlägget ändrat 2002-11-09 04:15:08 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Cibbe!

 

Min udda bildskärm pep också, framförallt när den stod i stand-byläge. Ett svagt pipande läte kunde man då höra.

 

Lätet försvann när jag bytte upplösning till högre 1024 x 768 med 32-bitars upplösning. Troligen max vad den här sunkiga Arenaskärmen på 15 tum klarar. ;)

 

Du kanske provat det här också?

 

---

/Stefan Eklinder -sneglar på Sony Trinitron skärmar

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär har jag inte längre någon garanti.

och en annan sak att nämna är att när jag har 2000 installerat så när jag startar vissa spel samt vid själva starten av datorn får jag ett meddelande, *out of range*, vilket ju brukar komma om skärmen inte är ikopplad. Det är dock bara ibland som det felet kommer.

För tillfället har jag bytt till XP nu för att slippa det problemt och även pipandet är sällsynt. Dock piper den för fullt om jag byter tillbaka till 2000.

 

Jag har ett Geforce 4ti4400 just nu och när den första skärmen började pipa hade jag ett geforce 2 kort. Vid den andra skärmens något korta livslängd hade jag även då ett geforce2 kort.

När jag fick den tredje skärmen började den pipa efter ca 3 månaders användning och och ca en månad efter att den började pipa köpte jag geforce 4 kortet.

Och den fortsatte att pipa ändå. Dock började jag få *out of range* meddelanden. Och nu är garantin slut.

Hos siba så frågade jag upprepade ggr efter förnyad garanti, men man fick bara en ny skärm att sitta och vänta på att även den skulle gå sönder. Och det är det jag gör nu:=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Cibbe!

 

"Out of range" är väl när skärmen inte får någon synkpuls från grafikkortet. Till exempel som du skriver när skärmen inte är inkopplad. Brukar också bli så när datorn varit i viloläge och man aktiverar datorn igen.

 

En och annan klient på jobbet visar det meddelandet på skärmen när datorn varit i viloläge, men det försvinner ganska snabbt.

 

 

Välkommen till oss på SIBA - vi kan datorer :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-09 20:34:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är skärmen? I princip - om du haft skärmen i mindre än två år kan du nyttja konsumentköplagen. principellt gäller - efter tre misslyckade försök att reparera en produkt har du rätten att häva köpet.

 

Men piper det "om" skärmen eller piper skärmen. Dvs varnar skärmen med hjälp av pip eller är det ett biljud från elektroniken.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela datorpaketet köptes i maj för ca 1 och 1/2 år sedan nu. Men gäller konsumentköplagen när garantin är slut? Då den bara gällde i ett år och jag fick en ny skärm varje gång. I allafall påstod dem att jag fick en ny skärm. Då dem sa att det var vanligare att man skickade en ny skärm. Man undrar dock lite när man hämtar den och den inte ens är förpackad.

 

Det piper "från" skärmen, ett störande biljud. Som försvinner om man dunkar lite lätt på sidan av den. Och det är ju lite konstigt att av alla 3 skärmar jag fått är det något fel på dem alla.

(när jag har win 2000)

 

Men jag tror inte det är någon idee att häva köpet nu, då jag bara ska betala ett halvår till plus att jag bytt ut en hel del hårdvara samt sålt det gamla 3:D kortet. Och om man häver köpet måste man väl lämna tillbaka datorn i ursprungligt skick?

Men jag tycke att SIBA iallafall kunde förlängt garantin då skärmarna gick sönder stup i ett.

 

/cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen expert på området, men i princip har du rätt att returnera produkten alte. begära reparation inom två år från det att varan köptes. Dock gäller, i motsatts vid garanti, att DU ska bevisa att det är företaget som är orsaken till felet.

 

Tittar in hos Konsumentverket:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

 

Enligt lagen kan du reklamera fel på en vara upp till två år efter köpet. Att du fått en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att du under garantitiden slipper bevisa att felet fanns på leveransdagen, vilket du måste styrka efter garantitiden (eller åtminstone göra sannolikt).

 

Läs mer på adressen ovan.

 

har felet artat sig på liknande sätt på de tidigare skärmarna och om du har bevis för att du returnerat dem så har du en god chans till någon slags uppgörelse.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder
Du kör väl händelsevis inte utan jordad 230V el till dator och skärm?

 

Om man inte har jordade uttag i lägenheten t ex?

 

I mitt fall finns det bara i köket. Datorn använder jag ett jordat grenuttag till.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör på 230 watts el till datorn, men jag vet faktiskt inte om den är jordad...men jag bor inte i lägenhet utan ett hus så den bör väl vara jordad

 

spelar det någon roll?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regel är hus eller lägenheter som är byggda på 80 eller 90 talet försedda med jordade uttag i hela huset, medan andra bara har jordat i utsatta lokaler tex, i badrum eller köket, det finns dock ett undantag och det är om man gör omfattande elarbeten som att byta elcentralen, då ska även alla uttag jordas. Jordningen är i första hand en säkerhet för huset, personen och inkopplad aparatur. Jordning krävs för viss känslig elekronik för att den ska fungera ordentligt, men jag anser inte att dator tillhör den kategorin,förutom ur brandskydds synpunkt.( har aldrig haft en dator jordad, sen vic64)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...